ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset twitter account
mimset linkedin account
mimset facebook account
mimset google account

نقد و بررسی فیلم میلیونر میامی – Getting Even

چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۳۹۷
نقد و بررسی فیلم میلیونر میامی

فیلم میلیونر میامی جدیدترین ساخته مصطفی احمدی با تمام ایرادات و ضعف هایش باز هم از فیلم قبلی این فیلمساز بهتر بوده و قصه ای روان و جذاب دارد.

به گزارش میم ست ، نوبتی هم باشد نوبت نقد و بررسی فیلم میلیونر میامی (Getting Even) است. فیلمی که در اولین روزهای اکرانش حاشیه های بسیاری را بدنبال داشت. سکان کارگردانی این فیلم را مصطفی احمدی در دست داشته و آن را از روی فیلمنامه ای نه چندان قوی به قلم نویسندگانی چون مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی و محمد شهابی ساخته است. این فیلم با بازی ستارگانی چون حمید فرخ نژاد و طناز طباطبایی در 14 ام آذرماه 1397 اکران سراسری خود را آغاز کرد و تا به امروز توانسته است به فروشی چشمگیر بالغ بر یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان دست یابد. در ادامه با نقد و بررسی فیلم میلیونر میامی با ما همراه باشید.

فیلمنامه فیلم میلیونر میامی ضعف‌ هایی اساسی دارد که نشان می‌ دهد، احمدی هنوز اول راه است.

دومین تجربه فیلم‌ سازی مصطفی احمدی بعد از فیلم نزدیک تر، در فضایی کاملاً متفاوت می‌ گذرد و زمین تا آسمان با آن فرق می‌ کند. مصطفی احمدی در اولین فیلمش به سراغ معضل اعتیاد رفته و تلاش کرده بود با ریشه‌ یابی روان‌ شناختی، نگاهی دقیق‌ تر به این موضوع بیندازد.  

فیلم نزدیک تر با یک ریتم کند، شخصیت‌ های فراوان که چندان خوب پرداخت‌ نشده بودند، در بطن خود خبر از ظهور فیلمسازی می‌ داد که نگاهی جدی به سینما دارد و می‌ تواند نواقص کارش را برطرف کند و حضور جدی‌ تری در سینمای ایران داشته باشد.

فیلم میلیونر میامی ، فیلمی کمدی است که از طرفی بسیاری از ایرادات وارد به فیلم نزدیک تر را ندارد و قدمی رو به‌ جلو برای این فیلمساز محسوب می‌ شود، از سوی دیگر، همچنان در پرداخت و فیلمنامه ضعف‌ هایی اساسی دارد که نشان می‌ دهد، احمدی هنوز اول راه است.

در میان کمدی‌ های بی‌ سروته ، سریالی و مبتذل این روز ها ، فیلم میلیونر میامی که ابتدا فیلم بی‌ حساب نام داشت، قصه‌ ای سرراست دارد، فضایی شوخ‌ و شنگ و حرف‌ هایی درست‌ و حسابی. همین قصه‌ گویی روان و جذاب ، مهم‌ ترین پیشرفتی است که نسبت به فیلم نزدیک تر در دومین کار احمدی شاهدش هستیم. احمدی با پیروی از الگو های معمول و حساب پس داده کمدی، داستانی از آدم‌ های دنیای امروزی تعریف می‌ کند که از ریتم نمی‌ افتد و با تعدد کاراکتر، لوکیشن و خرده روایت‌ هایش بیننده را گیج نمی‌ کند و او را همراه قصه آدم‌ های عجیب فیلم می‌ کند.

فیلم میلیونر میامی

روایت فیلم میلیونر میامی آنقدر ساده و سرراست است که بیننده را تشویق نمی‌ کند در عمق لایه‌ های داستان به دنبال حرف‌ های جدی‌ تر بگردد.

فیلم میلیونر میامی روایت چهار آدم متفاوت است که هرکدام به دلیلی به دنبال پول هستند و حالا سرنوشتشان به هم گره‌خورده است.

قصه این آدم‌ های عجیب از جایی شروع می‌ شود که کسری (علی قربان زاده) قصد دارد با صحنه‌ سازی مرگش، پول بیمه عمر خود را دریافت کند و با توصیه یک دوست نزد محسن (حمید فرخ نژاد) می‌ آید و به پیشنهاد محسن، هر دو، راهی مراکز روان‌ درمانی و جلوگیری از خودکشی می‌ شوند و در آنجا با رضا (صابر ابر) که معتقد است تاکنون بارها مرده و دوباره به زندگی برگشته و آرزویش یک مرگ رؤیایی مثل زنده‌ زنده سوخته شدن است، آشنا می‌ شوند تا با کمک او نقشه‌ شان را عملی کنند؛ اما طبیعی است که در چنین شرایطی، قرار نیست همه‌ چیز راحت و بی‌ دردسر پیش برود و ماجراهای این گروه عجیب از همین‌ جا شروع می‌ شود.

روایت فیلم میلیونر میامی همان‌ طور که گفتیم ساده و سرراست است و شاید آن‌ قدر ساده و سرراست که بیننده را تشویق نمی‌ کند در عمق لایه‌ های داستان به دنبال حرف‌ های جدی‌ تری بگردد. درحالی‌ که در پس شخصیت‌ های کمی خل و دیوانه، نگاهی روان‌ شناختی و جامعه‌ شناختی وجود دارد که پیام اصلی فیلم را هم منعکس می‌کند.

نقد و بررسی فیلم میلیونر میامی

جذابیت اصلی فیلم میلیونر میامی در شخصیت‌ هایش است

درواقع، جذابیت اصلی فیلم میلیونر میامی در شخصیت‌ هایش است ، شخصیت‌ هایی که هرکداممان نمونه‌ اش را اگرنه در خودمان که دوروبرمان دیده‌ ایم. شخصیت‌ های فیلم میلیونر میامی آدم‌ های عادی هستند که در جامعه‌ ای زندگی می‌ کنند که پول حرف اول را میزند و چون خودشان پول‌ ندارند، باید به هر دری بزنند تا در این دنیای دیوانه جایی داشته باشند، آن‌ قدر بالا و پایین می‌ کنند که درنهایت، به نظر دیوانگان و مجنون‌ هایی می‌ رسند که از همه زندگی فقط یک‌ چیز می‌ شناسند، پول.

آدم‌ های فیلم میلیونر میامی به دودسته تقسیم می‌ شوند، آن‌ هایی که زندگی می‌ کنند و از همان چیز هایی که دارند لذت می‌برند، مثل عمه (افسانه بایگان)، رضا و آقا فرامرز و آدم‌ هایی که دائماً در حال برنامه‌ریزی و کلک زدن به دیگران برای بزرگ‌ تر کردن خودشان هستند؛ و جالب اینکه دسته دوم، با اینکه خود را زرنگ می‌ دانند و برای زندگی‌ شان استراتژی دارند، درنهایت سرشان کلاه می‌ رود.

در واقع فیلم میلیونر میامی با دستمایه قرار دادن روابط اجتماعی غلط و یک‌ طرفه امروزی، کمدی را به نمایش می‌ گذارد که زندگی ماست، عده‌ ای همیشه پیروز هستند وعده‌ ای همیشه مغموم و در جستجوی راهی برای فرار و پیروز شدن. در بین این دو گروه هم آدم‌ هایی هستند که نه آن‌ قدر بد هستند که همه‌ چیز را زیر پا بگذارند تا به خواسته‌ شان برسند و نه آن‌ قدری خوب هستند که از قوانین پیروی کنند و انگار این‌ ها همیشه بیش از بقیه متضرر می‌ شوند و این‌ ها نماینده اکثریت جامعه ما هستند. آدم‌ هایی که به‌اندازه خوب و به‌ اندازه بد هستند و این به‌ اندازه بودن همیشه برایشان پاداش درخوری ندارد.

درواقع آنچه در لایه‌ های زیرین روایت فیلم میلیونر میامی جاری است، به چالش کشیدن هویت انسان امروزی در جامعه‌ ای است که سرمایه حرف اول را میزند.

فیلم میلیونر میامی

فیلم میلیونر میامی یک درام کاملاً کاراکتر محور است

فیلم میلیونر میامی یک درام کاملاً کاراکتر محور است و با موفقیت توانسته کاراکتر ها جذاب و دوست‌ داشتنی بیافریند که با بیننده ارتباط برقرار می‌ کنند.

کسری، با یک برنامه دقیق به ایران آمده است؛ مرگ خودش را صحنه‌ سازی می‌ کند، با پول بیمه یک زندگی جدید را شروع می‌ کند و بذر گیاهی نادر را در میامی (اشتباه نکنید، میامی در سمنان) را تکثیر می‌ کند و زندگی‌ اش زیرورو می‌ شود؛ اما وقتی متوجه می‌ شود این نقشه از آنچه فکر می‌ کرده سخت‌تر است، همه‌ چیز را رها می‌کند.

آن‌ سوی ماجرای کسری، دختری است که سال‌ ها با او در رابطه بوده و حتی قبل از مهاجرت به کانادا، او را می‌شناخته و حالا برنامه آینده‌ اش را با او ترسیم کرده است؛ غافل از اینکه کسری در زندگی و آینده این دختر هیچ سهمی ندارد و فقط یک فرصت است برای پریدن.

دختری که با کتاب‌ های روانشناسی موفقیت به جنگ مشکلات زندگی می‌ رود، از همین کتاب‌ ها یاد گرفته فرصت را روی هوا بزند اما یاد نگرفته چگونه انسان خوبی باشد. محسن هم که به قول خودش همیشه با استراتژی عمل می‌ کند، آن‌ قدر ناگهانی و ناغافل همه‌ چیزش را از دست می‌ دهد که به مرز جنون می‌ رسد. در این میان، رضا، تنها فردی است که در لحظه زندگی می‌کند، همیشه شاد است و دلیلی برای شادی پیدا می‌کند، آرزوهایش کوچک هستند و حتی پولی که طلب می‌ کند در مقایسه با کل مبلغی که کسری در اختیار دارد بسیار ناچیز است. رضا، در نقطه مقابل کاراکترهای فیلم قرار دارد، هیچ‌ چیز برایش جدی نیست و همان‌ طور که به کسری هم می‌ گوید، به‌جای آنکه منتظر فرصتی باشد، زندگی‌ اش را می‌ کند.

درنهایت در یک سکانس جذاب، وقتی به آسمان پرستاره شب، از میان سوراخی در سقف نگاه می‌ کند، به آرزوی دیرینه‌ اش می‌ رسد، همان‌ طور که عمه خانم و آقا فرامرز هم که در هیچ‌ کدام از این بازی‌ های پیچیده نقشی نداشتند، از آنی که در اختیارشان قرار می‌ گیرد استفاده می‌ کنند و زندگی‌ شان را زیرورو می‌ کنند، یا حتی آن پیرمرد گورکن که در قبرستان اتفاقی و ناگهانی مسیر زندگی‌ اش برای همیشه تغییر می‌ کند.

فیلم میلیونر میامی

صابر ابر ستاره بی‌چون‌ وچرای فیلم میلیونر میامی است

صابر ابر، در نقش رضا، ستاره بی‌ چون‌ و چرای فیلم میلیونر میامی است. ابر که قبل‌ تر با فیلم دایره‌ زنگی ، فیلم هیچ و فیلم قندون جهیزیه ، توانایی‌ اش را در به بار نشاندن یک کاراکتر کمدی به اثبات رسانده است، در فیلم میلیونر میامی، شخصیت دوست‌ داشتنی که در فیلم هیچ داشت را پرورش می‌ دهد و به آن عمق می‌ بخشد. براستی‌ که ابر، اگرنه بیشتر، حداقل به همان اندازه که دربازی‌ های جدی مهارت دارد، یک بازیگر کمدی حرفه‌ ای است.

در مقابل، حمید فرخ نژاد، در سلسله کمدی‌ هایی که بازی می‌ کند، در فیلم میلیونر میامی هم خلاقیتی به خرج نمی‌ دهد و بی‌ فروغ است. طناز طباطبایی هم با وجود کاراکتر جذاب و پیچیده‌ اش، بازی سطحی و غیرقابل‌ باور ارائه می‌ کند و از نقش‌ های درخشان قبلی‌ اش یک دنیا فاصله دارد.

در نهایت، فیلم میلیونر میامی فیلمی است که شاید نامش و اکران هم‌ زمان آن با کمدی‌ های بی‌ سروته، بیننده را به‌ اشتباه بیندازد، اما باوجود همه ضعف‌ هایی که در فیلمنامه دارد، یک قصه کمدی جذاب و یک روایت اجتماعی جالب را به بیننده ارائه می دهد.

منبع: نماوا

نظر شما در مورد کیفیت ساخت، داستان و نحوه نقش آفرینی بازیگران چیست؟ 

نظرات ارزشمند خود را در پایین مطلب با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. برای مشاهده تصاویر و پوسترها روی آنها کلیک کنید. 

فیلم میلیونر میامی فیلم میلیونر میامی

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
  • علیرضا
    علیرضا

    1 هفته پیش

    منم موافقم با حرف شما. نباید صرفا به خاطر اسم و رسم کسی کاراشو قبول کنیم. چون فیلم (های) قبلیش خوب بوده هرچی بسازه خوبه اصلا قابل قبول نیست.


  • حماسه ایرانی
    حماسه ایرانی

    2 هفته پیش

    با سلام، نقد شما را خواندم، من این فیلم را ندیده ام و اینجا قصدم این است که توضیح کوتاهی در باره کارهای فرمان آرا بدهم. واقعیت است که فرمان آرا رانت نامش را می خورد، نامی که بعد از ساختن فیلم شازده احتجاب کسب کرده است. اینکه کسی در دانشگاه معروفی درس خوانده باشد حتما فیلمساز خوبی هم باید باشد، ساده انگارانه است. آقای رفیعا شاگرد هیچکاک بوده است و فیلم دادستانش را اگر جاروکش سر صحنه می ساخت، بهتر از او ساخته بود. خسرو سینایی و هوشنگ کاووسی مثال های دیگری هستند. این یعنی اینکه دانشگاه و استاد فیلمساز پرورش نمی دهند. برگردیم سر اصل موضوع. شازده احتجاب فیلمی بود ساخته شده از روی مهمترین رمان تاریخ رمان نویسی ایران و هر ننه قمری می توانست چیز قابل قبولی از آن ارائه دهد. نوشتن سناریوی شازده احتجاب با کمک بینهایت خود نویسنده، گلشیری نوشته شده و گلشیری دست بالا را در ساخت این فیلم داشت. خلاصه به قول ضرب المثل: قاطر کرد و خر خورد. فیلم خانه ای بر روی آب فیلم دل قدرت بدست بیاور احمقانه ای بود که مزورانه مبلغ خرافات بود. بقیه فیلم های او هم چیزی بهتر نبوده اند. مقایسه مهرجویی با امثال فرمان آرا و کیمیایی، مقایسه کوه با سنگ ریزه است. هر فیلمی هرچند بد نشانه های امضای مهرجویی را دارد. مهرجویی بهترین کارگردان ایران است و برای اثبات آن نیازی به اسکار و کان و برلین نیست، یک فیلم اجاره نشینها که بعد از انقلاب ساخته شده است شاهکاری بی بدیل است و اثبات کننده اینکه مهرجویی فیلمسازی روشنفکری است که فیلمساز شده است و جامعه ایران مثل خانه و خانواده خود می شناسد و این ویژگی جیزی نیست که همه داشته باشند.