ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقد و بررسی فیلم قانون مورفی – Murphy’s Law

یکشنبه, 14 بهمن, 1397
تاریخ اکران فیلم قانون مورفی

رامبد جوان با فیلم قانون مورفی دقیقا همان مسیری را طی کرده است که پیش از این با فیلم نگار طی کرده بود با این تفاوت که اثر جدید او "کمدی – فانتزی" است.

به گزارش میم ست ، این بار سراغ نقد و بررسی فیلم قانون مورفی (Murphy's Law) جدیدترین اثر رامبد جوان می رویم که بتازگی خندوانه او هم به پایان راه رسید. در این فیلم 100 دقیقه ای ستارگان خوش نامی همچون امیر جدیدی ، امیر جعفری و سروش صحت به نقش آفرینی پرداخته اند. این فیلم که با بودجه ای 3.5 میلیارد تومانی در 12 ام دی ماه 1397 اکران خود را آغاز کرد، تاکنون توانسته است به فروشی بالغ بر 5 میلیارد و 250 میلیون تومان دست یابد. در ادامه با نقد و بررسی فیلم قانون مورفی با ما همراه باشید.

آخرین ساخته سینمایی رامبد جوان یعنی فیلم نگار تلاشی برای نزدیک شدن به استانداردهای سینمای جهان بود که با کم تجربگی رامبد جوان در کارگردانی، توفیق چندانی پیدا نکرد و تماشاگر هم خیلی زود اثر را فراموش کرد؛ البته که غیر کمدی بودن فیلم نگار نیز تاثیر بسزایی در عدم توفیق بالای آن داشت.

حالا رامبد جوان پس از 2 سال با فیلم قانون مورفی به سینما آمده و دقیقاً همان مسیری را طی کرده که پیش از این با نگار در سینمای اکشن طی کرده بود، با این تفاوت که اثر جدید او اینبار در ژانر کمدی - فانتزی می باشد.

فیلم قانون مورفی

ایده های پراکنده فیلم قانون مورفی هرگز نمی توانند در یک فیلمنامه واحد و منسجم قرار بگیرند

فیلم قانون مورفی شروع مناسبی دارد و با صحنه تعقیب و گریز به سبک سری فیلمهای سریع و خشمگین (حتی ماشین نیز اشاره به این اثر دارد) ، این نوید را به مخاطب می دهد که قرار است اثر کمدی متفاوتی را بر پرده سینما شاهد باشد اما فیلمنامه اجازه نداده که فیلم جدید رامبد جوان به یک تجربه منحصر به فرد در سینمای ایران مبدل شود.

فیلم قانون مورفی برخلاف کمدی های این روزهای سینمای ایران ، دوربین تنبلی ندارد و تدوین شلاقی نیز به کمک اثر آمده تا ضرباهنگ فیلم سریع باشد و مخاطب را دچار خستگی نکند. این موضوع نشان می دهد که رامبد جوان سینمای روز جهان را دنبال می کند و ذائقه مخاطب را می شناسد.

اما مشکل اصلی اینجاست که ایده های پراکنده فیلم هرگز نمی توانند در یک فیلمنامه واحد و منسجم قرار بگیرند. فیلمنامه فیلم قانون مورفی به حدی ویران و بی مفهوم است که باعث شده فیلم شبیه به تکه ویدئو کلیپ هایی باشد که با تدوین و اسلوموشن های فراوان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

البته که برای توجیه چنین ضعفی همواره از عبارت "کمدی فانتزی" استفاده می شود تا هر اشکال و حفره ای در فیلمنامه با توسل به چنین عبارتی بی اهمیت تلقی شود که این دیدگاه، دقیقاً در نقطه مقابل خلق یک اثر فانتزی می باشد که در آن همواره انسجام فیلمنامه در کنار استفاده از عناصر فانتزی مورد تاکید است.

فیلم قانون مورفی

لحظات مختلف فیلم قانون مورفی با شلختگی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند بطوريكه هیچ انسجامی در فیلم به چشم نمی خورد!

رامبد جوان در فیلم قانون مورفی به آثار فراوانی در سینمای جهان اشاره می کند. از اشاره به سری فیلمهای سریع و خشمگین در ابتدای فیلم گرفته تا فیلم اَره و البته فیلم تغییر چهره ، از جمله آثاری بوده اند که رامبد جوان بخش هایی از فیلم را با الهام گیری از آنها ساخته و در کارگردانی نیز مشخصاً تاثیر گای ریچی بر او انکار ناپذیر بوده است.

اما نکته ای که در ساخت فیلم فراموش شده این است که لحظات مختلف فیلم (که برخی از آنها بامزه هم هستند) با شلختگی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند بطوريكه هیچ انسجامی در فیلم به چشم نمی خورد و به راحتی می توان هر نوع اتفاق عجیب و بی ربطی را هم به داستان اضافه کرد و مطمئن بود که خللی در روند داستان ایجاد نخواهد شد.

در اجرای شوخی های فیلم نیز اشکالات عجیبی به چشم می خورد که از جمله آن تاکید بیش از حد به برخی از ترفندهای سینمایی مانند اسلوموشن هست که از جایی به بعد به دلیل افزایش بکارگیری، کارکرد خودش را از دست می دهد.

همچنین صحنه تعقیب و گریزی در فیلم وجود دارد که در یک بازار محلی در جریان است و ما چند دقیقه ای با شخصیت ها همراه می شویم اما این سکانس با یک شلختگی کامل به پایان می رسد که به نظر می رسد دلیل آن هیجان زدگی در خلق، بدون توجه به جزئیات بوده است.

در این میان رامبد جوان به یک اصل فیلمسازی در سینمای کمدی این روزهای ایران نیز پایبند مانده و آن استفاده از موسیقی و رقص در جریان داستان است که باعث می شود گاهی اثر از "فانتزی" به "لودگی" تغییر کاربری دهد!

فیلم قانون مورفی

انتخاب غیرهوشمندانه بازیگران فیلم قانون مورفی

در میان بازیگران ، انتخاب امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش اصلی به نظر انتخاب هوشمندانه ای محسوب نمی شود. جدیدی تلاش بسیاری کرده تا بتواند در نقش شخصیتی مشنگ و بد شانس، بازی خوبی از خود ارائه دهد اما جنس بازی و لحن بیان او متفاوت از چنین سینمایی است و این را می توان در لحظه اعترافش در جنگل های شمال به خوبی مشاهده کرد. با اینحال تلاش جدیدی برای نزدیک شدن به نقش فرخ قابل ستایش است و تجربه ای جدید و منحصر به فرد برای چنین بازیگری به شمار می رود.

شخصیت امیر جعفری نیز در فیلم بی شباهت به حضور او در فیلم اکسیدان نیست و می توان تشابهات زیادی میان این دو در فیلم مشاهده کرد.

دیگر بازیگران فیلم ترکیبی از کمدین های شناخته شده سینمای ایران در کنار کمدین های خندوانه است که حضور کوتاه مدتی در فیلم دارند. خود رامبد جوان نیز در اندک زمان حضورش در تصویر، دقیقاً همان تصویری را از خود ارائه می دهد که در سالهای اخیر در برنامه خندوانه شاهد آن بوده ایم که شامل بازی اغراق شده با انبوهی از جیغ و فریاد است که ظاهراً باید به تماشای آن عادت کنیم.

فیلم قانون مورفی

فیلم قانون مورفی با تمام ضعف ها و ویرانه ای به نام فیلمنامه که در آن جریان دارد، هنوز هم امضای کارگردانش را پای اثر دارد که به هرحال سعی کرده تجربه ای متفاوت از فیلمسازی را به سینما ایران بیاورد.

تلاش رامبد جوان در این خصوص قابل ستایش است و باید گفت که بهرحال هنوز هم بخش هایی از فیلم قانون مورفی به راحتی توانایی خنده گرفتن از مخاطب را دارد و مهمتر از آن اینکه فیلم هرگز خود را جدی نمی گیرد و در مقام ارائه پندهای اخلاقی به مخاطبش بر نمی آید و به تجربه سرگرمی اکتفا می کند.

اینکه رامبد جوان از ساخت فیلم در یک لوکیشن خودداری کرده و به اثرش تنوع تصویری بخشیده، به نظر یک گام مثبت در سینمای کمدی این روزهای ایران است.

منبع : مووی مگ

نظر شما در مورد داستان، نحوه نقش آفرینی بازیگران و کیفیت ساخت فیلم قانون مورفی چیست؟

نظرات ارزشمند خود را در پایین مطلب با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. برای مشاهده تصاویر و پوسترها در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

قانون مورفیقانون مورفی

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications