ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقد فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید / فیلمی کم هزینه اما پر فروش

جمعه, 19 بهمن, 1397
فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

فیلم اصلی جومانجی (Jumanji) با بازی رابین ویلیامز فقید، در سال 1995 اکران شد و بازی به یاد ماندنی رابین‌ ویلیامز و همچنین جلوه‌ های ویژه بی‌نظیر فیلم در آن سال‌ ها که تمرکز خاصی هم بر حیوانات داشت از دلایل موفقیت و محبوبیت این فیلم محسوب می شود و دنباله آن با نام، فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید در سال 2018 ساخته شد و توانست علاوه فروش بسیار بالا، نظر منتقدان را به خود جلب کند.

استودیوی فیلمسازی کمپانی سونی زمانی که قصد ساخت فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید (Juminji: Welcome to the Jungle) را داشت با شناخت کامل دنیای مدرن و تفریحات کامپیوتری امروزه کودکان، تغییرات زیادی را در ماهیت اين فيلم اعمال و آن را از یک بازی رومیزی تبدیل به یک بازی کامپیوتری (البته از نوع بازی های قدیمی مثل آثار عرضه روی کنسول سگا) کرده است. همین مساله در نگاه اول دل طرفداران نسخه اصلی را می‌رنجاند اما فیلم جدید هم اشاره‌ ای به قهرمان گذشته این سری (با بازی رابین ویلیامز) داشته و هم اینکه عناصر خوبی را در چنته دارد تا هم طرفداران قدیم و هم طرفداران جدید را راضی كند.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

داستان فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید درست از جایی آغاز می‌شود که فیلم قبلی در 22 سال پیش تمام شد و سپس بعد از یک سکانس کوتاه به سرعت به تاریخ امروز می‌رسد تا روایت فیلم مدرن شود. حکایت چهار دانش آموز که هر یک بنا به دلایل مختلف توبیخ شده و باید دفتر انباری مدرسه را تا عصر تمیز کنند. در گیرودار این تمیز کردن، کنسول بازی قدیمی را پیدا کرده و با وصل کردن آن به تلویزیون درب و داغان داخل انباری هر چهار نفر مشغول به بازی می‌شوند.

بازی دستگاه نام فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید را یدک می‌کشد و بچه‌ ها بعد از انتخاب کاراکترهای خود، ناگهان یک به یک وارد بازی کامپیوتری می‌شوند؛ البته در کالبد شخصیت هایی که انتخاب کردند. یکی قهرمان یکه بزن ماجرا و دیگری زن جنگجویی می‌شود و نفر بعدی نقش جمع کننده آیتم و در آخر دختری را داریم که در قالب یک نقشه‌خوان قهار با بازی بی نظیر جک بلک در بازی ظاهر می‌شوند. آن‌ها باید این بازی را تمام کنند تا بتوانند به دنیای خودشان بازگردند و کم کم متوجه می شوند مثل هر بازی کامپیوتری دیگر، تعداد سه عدد «جان» دارند و این به این معناست که اگر بیشتر از سه مرتبه دچار اشتباه شوند، برای همیشه در بازی می‌میرند.\

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

داستان فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید روایتی است که بسیاری از بچه ها فانتزی‌ اش را از دورانی که وارد جهان بازی‌های کامپیوتری شدند، دارند. اين مضمون چند باری به صورت ناقص دستمایه ساخت آثار سینمایی شده بود. اما حالا این بار جیک‌کاسدان (پسر لارنس کاسدان افسانه‌ای، نویسنده کناردست جورج‌لوکاس در برخی فیلم‌های مجموعه جنگ ستارگان و ایندیاناجونز) سکان هدایت ساخت چنین فیلمی را بر عهده گرفته و با کمک چند فیلمنامه‌نویس دیگر، آشی را پختند که برخلاف حکایت معمول چندآشپز بودن و شور و بی نمک بودن غذا، تمامی زوایای رایج این سبک فیلم را به درستی پیش برده‌اند.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید با اینکه یاد آور آثاری همچون ایندیانا جونز است اما در آن حد هم به یاد ماندنی نیست، فیلم تنها یک اثر مفرح بخش است که برای کریسمس به اکران در آمده و می‌تواند مخاطب را غرق دنیای فانتزی‌اش بکند. بدون آنکه ذره ای حوصله او سر برود.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

فیلم در لحظات ابتدایی خود کمی از کندی رنج می‌برد اما به هر حال 15 دقیقه ابتدایی در دنیای واقعی برای شناساندن شخصیت‌ها به ما و پرداخت آن‌ ها و نشان دادن تضادهای‌شان با شخصیت هایی که در ادامه فیلم خواهند داشت، نه تنها ضروری بلکه جالب نیز هست. بعد از گذر این دقایق آغازین، روند تند فیلمنامه در کنار عناصر طنز که به وفور در طول فیلم دیده می‌شود، ضرباهنگ بسیار مناسبی را برای یک فیلم پاپ کورنی (همان سرگرم کننده) تدارک دیده و در کنار آن جلوه‌های ویژه چشم نواز (که البته بازهم بنا به ضرورت تغییرات دنیای مدرن با فیلم 22 سال پیش تمرکز خاصی روی حیوانات ندارد و آن‌ها تنها بخشی از فیلم هستند). کاپ طلایی سرگرمی را به فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید می‌ بخشد.

بازیگران نقش کودکانی را ایفا می‌کنند که در کالبد و بدن های جدید خود با همان ترس ها و ویژگی های کودکانه زندگی می کنند و همگی توانستند نقش خود را به اصطلاح در بیاورند اما همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، جک بلک (که در درون یک دختر 14 ساله است) بهتر از بقیه خودش را غرق نقش خود کرده و تصور اینکه کس دیگری این رل را ایفا می‌کرد کمی غیر ممکن است.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

اشارات فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید به دنیای گذشته جومانجی در حد چند نماست ولی کاراکتر بدمن فیلم (فرمانده وان پلت) از فیلم قبلی است که البته بازیگر جدیدی به این کاراکتر جان بخشیده. کاراکتر منفی ماجرا برای یک فیلم کودک و نوجوان بیش از حد خشن است و از کشتن ابایی ندارد.

این بیش از حد خشن بودن و برخی شوخی های فیلم مخاطب اصلی یعنی کودک و نوجوانان را نشانه نرفته و مشخص است که کارگردان خواسته فیلمی را برای همه قشرها بسازد تا بزرگ‌ترهایی که برای خاطره بازی فیلم را می‌بینند هم راضی نگه دارد.هرچند این مسائل کمی فیلم را روی یک بام و دوهوا گذاشته ولی برخی والدین سخت گیر شاید با شوخی های گهگدار بی ادبانه فیلمنامه چندان کنار نیایند.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید با بودجه 90 میلیون دلاری ساخته شده که نسبت به هزینه ساخت سایر دیگر فیلم‌های پر زرق‌و‌برق هالیوودی رقم مناسبی است. این فیلم با این بودجه بسیار کم توانست بیش از 962 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشته باشد و همین موفقیت کافی است تا شاهد دنباله آن در سال آینده میلادی باشیم.

فیلم جومانجی به جنگل خوش آمدید

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications