ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقد و بررسی فیلم سینمایی جرات یا حقیقت : بازی بی پایان مرگ یا زندگی

شنبه, 25 فروردین, 1397
جرات یا حقیقت

هشدار ! این مطلب داستان فیلم جرات یا حقیقت را فاش (اسپویل) می کند.

به گزارش میم ست ، فیلم سینمایی جرات یا حقیقت (Truth or Dare) به کارگردانی جف وادلو (Jeff Wadlow) ، فیلمی ترسناک و ماوراء الطبیعی است که بازی نوستالژیک جرات یا حقیقت کودکان را به یک بازی مرگ و زندگی تبدیل می کند. مایکل رایس (Michael Reisz) و جیسون بلام (Jason Blum) نیز به ترتیب فیلم نامه نویس و تهیه کننده این فیلم می باشند. در چند سال اخیر فیلم های ترسناک توانسته اند به موفقیت های بسیاری دست یابند ، فیلم هایی همچون جیگساو (jigsaw) و مجموعه فیلم های اره ، احضار (The Conjuring) و ... . حال دیروز فیلم سینمایی جرات یا حقیقت نیز در این ژانر پر طرفدار منتشر شد و باید دید که آیا این فیلم نیز می تواند موفق به شکستن رکورد ها شود. در تازه ترین اخبار فیلم و سینمای هالیوود ، فیلم جرات یا حقیقت در مورد گروهی از دانشجویان کالج است که در زمان تعطیلات بهاری خود با وسوسه های یک غریبه گرفتار یک بازی خطرناک جرات یا حقیقت می شوند . آنها تا زمانی که به خانه نرفته اند متوجه نیستند که وارد چه بازی وحشتناکی شده اند و سپس در می یابند که بازی به آنها اجازه خروج از آن را نمی دهد و اگر بازی نکنند خواهند مرد. الیویا (با بازی لوسی هیل (Lucy Hale)) و دوستانش باید بدنبال راهی برای شکستن تلسم بازی باشند و در همین حال به بازی نیز ادامه دهند. در جریان فیلم راز تلسم بازی جرات و حقیقت به همراه قوانین ساده ولی کشنده آن مشخص می شوند و در ادامه الیویا (Olivia) منبع این تلسم و راه شکستن آن را کشف می کند. با این حال پایان داستان فیلم به جهتی غیر قابل پیش بینی می رود . حال در ادامه ما در مورد شکسته شدن تلسم و معنی این پایان باز و پتانسیل های ساخت دنباله ای برای آن بحث می کنیم .

تلسم بازی جرات یا حقیقت ؛ بازی کن یا کشته شو !

جرات یا حقیقت قوانین اولیه بازی در ابتدای فیلم با توضیحات کارتر (با بازی لاندن لیبویرن (Landon Liboiron)) به الیویا مشخص می شود : 1. یا حقیقت رو میگی یا کشته میشی 2. یا جرات رو انجام میدی یا کشته میشی 3. اگر از بازی جا بزنی هم کشته میشی. البته در ادامه یک قانون دیگر نیز مشخص می شود و آن این است که اگر دو نفر پشت سر هم حقیقت را انتخاب کنند ، نفر سوم باید جرات را انتخاب کند. این قوانین توسط گروهی که اولین بار این بازی رو انجام دادند تعیین شده است. کمی بعد نیز مشخص می شود که نام واقعی کارتر ، سم (Sam) بوده و او و دوستانش کسانی بودند که پس از وارد شددن به کلیسایی در مکزیک این بازی را شروع کردند. همانطور که در فیلم مشخص می شود پس از اینکه سم یک کوزه ای در کلیسا را میشکند و اهریمنی به نام کالاکس (Calax) را آزاد می کند ، بازی جرات یا حقیقت آنها تلسم می شود. در روش و خط داستانی فیلم اهریمن ها می توانند انسان ها ، مکان ها ، اشیاء یا ایده ها را تسخیر کنند که در این جا کالاکس بازی را تسخیر می کند. وقتی که از گروه سم و دوستانش تنها خود او و دختری به نام گیزل (با بازی آرورا پرینو (Aurora Perrineau)) باقی می مانند ، قرعه جرات به نام سم می افتد و او مجبور می شود تا افراد جدیدی را وارد بازی کند و او نیز الیویا و دوستانش را درگیر این بازی خطرناک می کند. سم با استفاده از نام کارتر ، الیویا و دوستانش را به داخل کلیسا می آورد و وقتی که هر کدام از آنها اولین دور رو بازی می کنند وارد بازی می شوند. حتی اگر آنها از کلیسا خارج شوند نیز بازی آنها را دنبال خواهد کرد و آنها را مجبور می کند تا با همان قوانین داخل کلیسا به بازی ادامه دهند. بازیکنان قدیمی نیز در بازی می مانند البته در فیلم مشخص نیست که آیا سم نوبتش را بازی می کند یا خیر. از آنجایی که بازی جرات یا حقیقت توسط یک موجود اهریمنی حقه باز تسخیر شده است ، الیویا میفهمد که هیچ راهی برای گول زدن و چیره شدن بر کالاکس وجود ندارد. علاوه بر این بازی هر کدام از بازیکنان را با رویاهایی آزار دهنده مجبور به قبول کردن نوبتشان می کند. این موضوع با دیدن جمله "جرات یا حقیقت ؟ " در همه جا و سپس داغ شدن روی بازوی لوکاس (با بازی تایلر پوزی (Tyler Posey)) برای الیویا مشخص می شود. البته کالاکس می تواند از طریق دستگاه های الکترونیکی نیز پیغام بفرستد که این موضوع نکته اصلی برای درک کردن پایان فیلم می باشد. حال بیایید ببینیم که کالاکس از کجا آمده و ریشه و اساس بوجود آمدن او چیست ؟

خاستگاه کالاکس ؛ کالاکس چگونه و از کجا آمده است ؟

جرات یا حقیقت الیویا در جستجوی خود برای یافتن راهی برای شکستن تلسم بازی جرات یا حقیقت به دو نسل قبل جایی که در همان کلیسا قتل عامی صورت گرفته می رسد. الیویا و لوکاس رد آینز ریس (Inez Reyes) را می یابند ، مادربزرگی که یکی از نجات یافتگان آن قتل عام می باشد. آینز به الیویا و لوکاس می گوید که کلیسا محل زندگی او و دخترانش بوده است. آنها بازی هایی از قبیل قایم باشک را بازی می کردند ، اما کشیش آن کلیسا نیز وارد بازی آنها می شد و دخترهایی که پیدا می کرد را وارد بازی خود کرده و به آنها تجاوز می کرد. بنابراین یکی از دختران از یک جادو استفاده می کند تا یک اهریمن را برای مقابله با کشیش آزاد کند. کالاکس دختر را تسخیر کرده و بازی خود را آغاز می کند که در آن کشیش را به چندین تکه تقسیم کرده و در جاهای مختلف کلیسا پنهان می کند. با این حال کالاکس پس از مرگ کشیش نیز دست از بازی برنمیدارد و دختران را مجبور به آغاز بازی ای می کند که تقریبا همه آنها در آن کشته می شوند. اما دختری که کالاکس را آزاد کرد و به خدمت گرفت می توانست با هفت بار تکرار کردن همان جادو و قربانی کردن چیزی در یک کوزه واکس او را زندانی کند. آینز توضیح می دهد که او کسی بوده که کالاکس را آزاد و سپس زندانی کرده و برای این کار زبان خودش را برای قربانی بریده است. آینز به الیویا می گوید که تنها کسی که کوزه را شکسته و کالاکس را آزاد کرده قادر به زندانی کردن او می باشد. همانطور که قبلا معلوم شد ، سم کسی است که کوزه را شکسته و دوستان خود را گرفتار این بازی بی پایان و وحشتناک کرده است و تنها او می تواند به بازی پایان دهد . اما نقشه الیویا برای وادار کردن سم به شکستن تلسم طبق برنامه پیش نمی رود.

پایان فیلم جرات یا حقیقت ؛ آیا بازی به پایان می رسد ؟

جرات یا حقیقت الیویا ، لوکاس و مارکی سم را به کلیسا باز میگردانند تا با زندانی کردن کالاکس بازی جرات یا حقیقت آن را تمام کند. در همین حال که سم در حال خواندن تلسم و جادو می باشد ، نوبت لوکاس برای بازی کردن می شود و قرعه جرات به او می افتد تا از بین الیویا و مارکی یکی  را برای کشتن انتخاب کند. پس از اینکه او از این کار سر باز می زند ، کالاکس او را تسخیر کرده و سم را قبل از اتمام جادو می کشد و سپس لوکاس را مجبور می کند تا خودش را بکشد. این سکانس کمی نامعلوم است زیرا سم شروع به بریدن زبانش به عنوان قربانی کرده بود اما قبل از این کار او کشته شد و از آنجایی که تنها سم می توانست کالاکس را زندانی کند دیگر کسی برای ادامه جادو و شکستن تلسم وجود نداشت. به دلیل اینکه کسی دیگر برای گیر انداختن و زندانی کردن کالاکس وجود ندارد ، الیویا سعی می کند که کالاکس را گول بزند تا بفهمد چگونه بازی را تمام کند. الیویا می فهمد که تنها راه برای تمام و متوقف کردن بازی مردن او و مارکی قبل از وارد کردن فرد دیگری به بازی است. بجای اینکه دو دختر خود را بکشند و یا منتظر شوند که بازی آنها را به قتل برساند ، الیویا ویدئویی از خود و دوستانش و اینکه چه اتفاقی برای آنها افتاد را در اینترنت منتشر می کند. او ویدئو را با جمله " جرات یا حقیقت ؟ " به پایان می رساند. همانطور که می دانیم بازی می تواند از درون دستگاه های الکترونیکی نیز ادامه پیدا کند و هر کسی که از او این سوال پرسیده شود وارد جریان بازی شده است. بنابراین هرکسی که ویدئو را تماشا کند وارد بازی شده است. الیویا با این کار هزاران یا حتی میلیون ها نفر رو برای نجات بهترین دوستانش قربانی می کند. البته می توان از این پایان جرات یا حقیقت اینگونه برداشت کرد که بحث بین الیویا و مارکی بر سر وفاداری الیویا به مارکی جنبه کلی فیلم بوده است. در ابتدا الیویا و مارکی به یکدیگر می گفتند که همدیگر را به کل جهان ترجیح خواهند داد. این موضوع در اولین بازی جرات یا حقیقت مشخص می شود که از الیویا پرسیده می شود که اگر یک حمله فضایی فرضی به زمین شود آیا او دوستان خود را برای نجات جهان قربانی می کند یا اینکه دوستان خود را نجات می دهد و باعث نابودی کل مکزیک می شود. الیویا انتخاب می کند که اقلیت را برای نجات اکثریت فدا کند – یک دو راهی اخلاقی کلاسیک – و می گوید که این تنها انتخاب درست می باشد. اما انتخاب الیویا در پایان فیلم نشان می دهد که او دروغ گفته است. او در شرایط واقعی این دو راهی اخلاقی ، او اکثریت را فدای نجات خود و دوستانش کرد. با تعریف خودش او راه غلط را انتخاب کرده است. اما او با این کار وفاداری خودش به مارکی را ثابت کرد و نشان داد که حاضر است تمام جهان را برای نجات او فدا کند. حال کدام کار الیویا اشتباه بود ؟ آیا فرد دیگری انتخاب متفاوتی می کرد ؟ این پایان فیلم جرات یا حقیقت اینگونه سوالات را در ذهن بیننده شکل می دهد و باعث می شود که بینندگان با هم بحث و تفکر کنند که آنها در شرایط الیویا چه راهی را انتخاب می کردند.

آیا دنباله ای برای فیلم جرات یا حقیقت ساخته خواهد شد ؟

جرات یا حقیقت نکته ای جالب در مورد فیلم جرات یا حقیقت این است  که جای کمی را برای ساخت دنباله باقی می گذارد که این موضوع در هالیوود مدرن مخصوصا در فیلم های ترسناک کمی نادر است. با توجه به موفقیت های بسیار بزرگ سری فیلم های ژانر ترسناکی همچون هالووین (Halloween) ، اره (Saw) ، فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity) ، احضار (The Conjuring) و ... بسیار کم پیش می آید که یک فیلم در هالیوود مدرن زمینه را برای ساخت دنباله بعدی فراهم نسازد. فیلم جرات یا حقیقت با پایان باز است اما کالاکس را کسی شکست نداده و بازی به پایان نرسیده است ، اما روش و خط داستانی فیلم جای کمی را برای دنباله بعدی گذاشته است. با این حال بازی جرات یا حقیقت با فیلم الیویا در سراسر جهان پخش شده و از این طریق پتانسیل زیادی برای ساخت دنباله بعدی این فیلم وجود دارد. اگر قرار شود دنباله ای برای این فیلم ساخته شود ، قطعا بازیگران آن چهره های جدیدی بوده و شخصیت هایی هستند که فیلم الیویا را تماشا کرده اند. با در نظر گرفتن اینکه ما خط داستانی و روش ادامه آن را می دانیم ، با این حال معلوم نیست که دنباله آن چگونه خواهد بود و آیا بازی به پایان خواهد رسید ؟ با توجه به اتفاق های پیشین سم مرده است و راهی برای گیر انداختن کالاکس وجود ندارد . اگر هیچ راهی برای پایان بازی وجود نداشته باشد پس شرایطی نیز برای ساخت دنباله وجود نخواهد داشت و دنباله های آن چیزی جز دیدن مرگ افراد بسیار نخواهد بود. با انتشار فیلم الیویا و همچنین وجود نداشتن راهی برای شکست دادن کالاکس اساسا راهی برای فرار بازیکنان وجود نخواهد داشت. حال با این اوصاف دنباله ی فیلم جرات یا حقیقت در مورد چه چیز خواهد بود ؟ یک راه برای ساختن دنباله و شکست کالاکس توسط بازیکنان ، گسترده کردن داستان کالاکس می باشد. سم تنها راه برای زندانی کردن کالاکس بود که کشته شد اما دنباله جدید می تواند در مورد راهی جدید برای از بین بردن کالاکس باشد. ما زیاد چیزی در مورد اصل و ساختار هستی کالاکس نمی دانیم و تنها می دانیم که او یک اهریمن حقه باز می باشد. بنابراین با ساخت طرحی در این مورد می توان دنباله ای برای این فیلم ساخت. اگر بازیکنان این بازی راهی برای افزایش دانایی های خود در مورد این اهریمن پیدا کنند ممکن است به کشف روشی برای کشتن یا دور کردن اهریمن منجر شود. یا اینکه ممکن است داستان دنباله فیلم جرات یا حقیقت بجای جلو رفتن در زمان به عقب و زمان های گذشته بازگردد و به داستان احضار شدن کالاکس توسط آینز ریس بپردازد. پس در واقع راه های بسیار مختلفی برای ساخت دنباله جرات یا حقیقت وجود دارد. یقینا ساختن دنباله ای برای فیلم سینمایی جرات یا حقیقت به این موضوع بستگی دارد که چقدر این فیلم موفق باشد و به چه میزان فروش دست یابد. با اینکه کمپانی بلام هاوس (Blumhouse) در فیلم های اخیر خود به موفقیت های متعددی دست یافته است اما تصمیم گیری در مورد ساخت دنباله فیلم جرات یا حقیقت به آینده ای نزدیک موکول خواهد شد. نظر شما در مورد این فیلم چه بود ؟ آیا این فیلم می تواند به فروشی بیشتر از فیلم احضار دست یابد ؟ اگر جرات یا حقیقت را با فیلم های فعالیت فراطبیعی ، اره و احضار مقایسه کنیم کدام فیلم از کیفیت بهتری برخوردار است ؟ لطفا نظرات خود را در پایین مطلب با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. جرات یا حقیقت

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
  • شایان رجبی
    شایان رجبی

    5 سال پیش

    من خودم زیاد اهل فیلم های ترسناک نیستم ولی فیلم جرئت یا حقیقت قشنگ ترین فیلمی بود که تو عمرا دیدم و منتظرم تا ادامه ی فیلم ساخته بشه به شما هم پیشنهاد میکنم این فیلم زیبا رو ببینید


We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications