ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقدی بر پایان خوش به کارگردانی میشاییل هانکه

یکشنبه, 5 فروردین, 1397
پایان خوش
به گزارش میم ست در جدیدترین نقد و بررسی فیلم سینمای هالیوود نقدی در مورد فیلم پایان خوش (Happy End) به کارگردانی میشاییل هانكه (Lee Unkrich) را بررسی می کنیم. درباره پایان خوش ميشاييل هانكه: چهل و خرده‌اي سال پيش و در نيمه اول دهه هفتاد ميلادي، لوييس بونوئل در اوج فهم و ادراكش از فيلمسازي و داستانگويي و نگاه انتقادي به زيست بورژوايي، دو فيلم با نام‌هاي «جذابيت پنهان بورژوازي» و «شبح آزادي» ساخت كه هم از بهترين نمونه‌هاي روايت يك داستان مدرن و پاره پاره (اپيزوديك) با حضور شخصيت‌هاي پرشمار هستند و هم از قابل توجه ترين مانيفست‌هاي تصويري در نگاه كنايي به مناسبات فرهنگي برآمده از روحيه و منش سرمايه‌داري در سينماي مدرن/هنري اروپا. پایان خوش فيلم‌هايي سرگرم‌كننده و خلاقانه كه جدي‌ترين موقعيت‌هاي انساني و بزنگاه‌هاي اخلاقي را با ريش‌خند بونوئل و لحن مالوف او به تمسخر مي‌كشند و با پيش كشيدن عادات غريزي و خوي بدوي تماشاگر، به جنگ با محدوديت‌ها و حماقت‌هاي منتج از تمدن اخته مي‌روند. ميشاييل هانكه چهار دهه بعد از فيلم‌هاي متهورانه بونوئل، با پایان خوش قصد داشته تا فيلمي بونوئلي در مواجهه با مدرنيسم امروزي و مصائب‌اش بسازد. اما حاصل كار به شدت نااميد كننده و قابل پيش‌بيني است. پایان خوش برخلاف ظاهر متفاوت‌نمايش، به سبب ساده‌انگاري در برخورد با پوچي و بدبيني بشر امروز و اتخاذ ديدگاهي قالبي در جمع‌بندي سويه‌هاي منحرف و خطرناك آدم‌هايش (از چَت بيمارگونه آدم‌ها تا پيرمرد قاتل و كودك وحشي) ماهيتي قراردادي مي‌يابد و چون تماشاگر قبلا فيلم‌هايي بهتر با اين رويكرد و مواجهه اخلاقي ديده، بدل به اثري ملال‌آور و خسته‌كننده مي‌شود. پایان خوش و هانكه در بدترين دوره فيلمسازي‌اش، با ارجاع به خود و احضار شخصيت اصلي فيلم قبلي‌اش «عشق»، ناخواسته بن‌بست تماتيك آن فيلم در رسيدن به ايده‌هاي ثانويه را تكرار كرده و ناتوان از تحليل و صورت‌بندي وضعيت پيش‌رويش همان انگاره‌هاي مرسوم محافل روشنفكرانه در نگاه انتقادي به وضعيت زيستي معاصر را برجسته مي‌كند. از طرف ديگر، فرم فيلم كه قرار است از طريق نمايش جزئيات مشوش و رفتارهاي خشونت‌آميزِ مجموعه آدم‌ها به ترسيم كليت مضطرب و انباشت سبعيت و بروز فاشيسم برسد، به تقليدي محافظه‌كارانه و متوسط از «روبان سفيد» مي‌ماند كه نه داراي كوبندگي آن فيلم در ترسيم آينده‌اي ترسناك است و نه جزئيات استتيك‌اش واجد طراوت و تازگي در كارنامه فيلمسازي هانكه مي‌باشد. پایان خوش 7فاز، پویان عسگری

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications