ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

گزیده نظرات منتقدان درباره خام فیلمی برای زنان و امیالشان

شنبه, 4 فروردین, 1397
خام
به گزارش میم ست در جدیدترین  نقد و بررسی فیلم سینمای هالیوود گزیده ای از نظرات منتقدان را در مورد فیلم خام (Raw) به کارگردانی جوليا دوكورنو (Julia Ducournau) را بررسی می کنیم. ويلج وويس-  اپريل ولف: تقريبا هيچ‌كس از زن‌ها نمي‌پرسد چه مي‌خواهند، در فيلم‌ها يا در واقعيت. هوس‌هاي زنانه هنوز به عنوان تهديد ديده مي‌شوند، يك عامل برهم‌زننده بزرگ در ساختار قدرت. اما وقتي كاراكترهاي زن واقعا سيري‌ناپذير باشند چه اتفاقي مي‌افتد؟ اگر اميال آن‌ها به همان اندازه كه جامعه مي‌پندارد گروتسك باشند چطور؟ اين همان نوع ترسي است كه جوليا دوكورنوي كارگردان در فيلم بادي هارور خود، خام آن را رها كرده است، جايي كه زني جوان جنسيت‌اش را به شكل يكي از بزرگترين تابوها درمي‌يابد: آدم‌خواري. ويلج وويس-  اپريل ولف: تقريبا هيچ‌كس از زن‌ها نمي‌پرسد چه مي‌خواهند، در فيلم‌ها يا در واقعيت. هوس‌هاي زنانه هنوز به عنوان تهديد ديده مي‌شوند، يك عامل برهم‌زننده بزرگ در ساختار قدرت، و تعداد كمي از مردهايي كه در فيلم‌ها –مثل نوآ در «نوت بوك»- جرات بر زبان آوردن "چه مي‌خواهي؟" را دارند به جايگاه قهرمان مردمي ترفيع داده مي‌شوند. اما وقتي كاراكترهاي زن واقعا سيري‌ناپذير باشند چه اتفاقي مي‌افتد؟ اگر اميال آن‌ها به همان اندازه كه جامعه مي‌پندارد گروتسك باشند چطور؟ اين همان نوع ترسي است كه جوليا دوكورنوي كارگردان در فيلم بادي هارور خود، خام آن را رها كرده است، جايي كه زني جوان جنسيت‌اش را به شكل يكي از بزرگترين تابوها درمي‌يابد: آدم‌خواري. خام لباس مبدل بر تن ندارد –فيلمي سرحال، سرگرم‌كننده و بر پايه واقعيت. خام هاليوود ريپورتر- جوردن مينتزر: همه به جز گياه‌خواران با تماشاي خام شاهد ضيافتي پيش چشمانشان خواهند بود. فيلمي با نويسندگي ذوق‌مندانه، ساختي تاثيرگذار و داستان  پر از خون بيداري زني جوان به لذات تن- در همه معاني قابل تصور آن. «كانيبال هولوكاست» را به عنوان بستر فيلمي كه در يك دانشكده دامپزشكي مي‌گذرد تصور كنيد تا ايده‌اي از فيلمي كه دوكورنو (كه فيلمنامه آن هم نوشته اوست) ساخته بدست آوريد.  اما در حالي كه چنين مفاهيمي معمولا در خيال، صورت راحت‌تري از عمل دارند، داستانگويي قاطعانه و كارگرداني اين فيلم، در كنار چند صحنه از كل و كثيف‌ترين افكت‌هاي گريمي كه به عمرتان ديده‌ايد آن را تبديل به اثري مي‌كند كه ژانر هارور را به قلمرويي ديگر مي‌برد. ديدن چنين اعتماد به‌ نفسي در يك كارگردان فيلم اولي به ندرت پيش مي‌آيد، اما دوكورنو انگار در تمام دقايق مي‌داند فيلمش به كدام سو مي‌رود. گاردين- پيتر بردشاو: چيزي كه درباره خام واقعا تاثيرگذار بوده اينكه  تقريبا همه چيز درباره آن بي‌قرارتان مي‌كند، نه فقط آن دقايق آشكارا دردآورش. هيچ چيز عقب‌رونده‌اي در وزوز وحشت در محيط پيرامون مكان اصلي داستان فيلم وجود ندارد. گويي درس خواندن براي دامپزشك شدن مثل پيوستن به يك فرقه بيگانه است. دانشجويان را در شب به شكلي خشن بيدار مي‌كنند، تحقير شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفته. رفتن به دانشگاه مثل  تجربه‌اي بود كه جاستين (گرانس ماري‌لي‌ير) فكر مي‌كرد تنها فرصت در زندگي‌اش براي يافتن خود و ابراز وجود، رسيدن به فرديت و شخصيت است. در عوض، دانشگاه و بلوغ به نظر بيشتر به دنياي فاشيستي فرمانبرداري و به يك خط ايستادن شبيه است- يا حتي مثل يك جامعه پساآخرالزماني كه در آن چنين مناسك عجيب و غريبي به عنوان جزئي از راه بقا فراگير شده‌اند. خام
اسكرين ديلي- جاناتان رامني: خام  عنواني كوبنده براي فيلم بدعت‌گذارانه‌اي است پيش از اين «گور» ناميده شده بود. به اين خاطر كه گوشت تازه –از هر نوعش- در مركز اين فم-هارور آدم‌خواري قرار گرفته است. تم فيلم به تنهايي شايد تازگي نداشته باشد- آدم‌خواري با يك پيچ داستاني هنرمندانه كه اخيرا مركز توجه فيلم‌هايي همچون فيلم مكزيكي «ما همانيم كه هستيم» بوده، اما زوايايي از فرهنگ جوانانه و فمينيستي به علاوه ظرافت‌هاي بصري متمايز به خام طعمي تازه داده است.  فيلمبرداري روبن ايمپنز، كه در طول فيلم تعدادي نماي باز وهم‌آور را نشان‌مان مي‌دهد بهترين استفاده را از معماري عجيب و جانورگونه دانشكده دامپزشكان برده است و گريم لاورا اوزير و اوليوير افونسو، از متخصصان SFX، گاهاً كاملا به شكلي كه مو را بر تن‌تان سيخ مي‌كند مفصل و باجزئيات است.
ورايتي- كاترين بري: شايد هانيبال لكتر شراب‌اش را متناسب با  گوشت‌اش انتخاب مي‌كرد، اما شكلي از آدم‌خواري كه در فيلم نويسنده-كارگردان فرانسوي، جوليا دوكورنو نمايش داده شده فرصت‌طلبانه‌تر از اين حرف‌هاست- بگذاريد بگوييم معادل اينكه دو مشت پر از گوشت هر كسي كه آن اطراف پرسه مي‌زند را به طرف‌تان پرتاب كنند. اينطور نيست كه اولين فيلم دوكورنو خالي از عيب باشد –بيشتر دست‌اندازهاي او در روايت و ساختار طبيعي فيلم هستند- اما صداي مؤلفي كه از كار او به گوش مي‌رسد كامل و بي‌پرواست.  او ايده‌هايي دست‌اول دارد و ظرفيت اينكه به گونه‌اي خردمندانه از فيلم‌هاي پيش‌تر ساخته شده صحبت كند، بي‌آنكه كارش را صرفاً يك اداي دين كوركورانه جلوه داده باشد.
خام
7فاز، ویسنا فولادی

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications