ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

درگذشت عزت‌الله انتظامی ؛ آقای بازیگر سینمای ایران

شنبه, 27 مرداد, 1397
عزت‌الله انتظامی 

به گزارش میم ست عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران که مدت ها دچار کسالت بود، صبح امروز جمعه ۲۶ مرداد بر اثر ایست قلبی در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

در جدیدترین اخبار بازیگران سینمای ایران عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرد و به عنوان آقای بازیگر شناخته می‌شد، صبح امروز در بیمارستان باهنر تهران در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

سروش انتطامی نوه عزت‌الله انتطامی (پسر ارشد مجید انتظامی) ضمن تایید خبر درگذشت عزت‌الله انتظامی گفت: پدربزرگم در بیمارستان بودند و صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت کردند.

انتظامی که متولد سال 1303 در محله سنگلج تهران بود، فعالیت هنری خود را با پیش پرده خوانی در لاله زار آغاز کرد و سپس با بازی در فیلم «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی پا به عرصه سینما گذاشت.

بازی در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی گام دیگر انتظامی برای آغاز فعالیت حرفه‌ای در سینما بود. «آقای هالو»، «اجاره نشین ها»، «پستچی»، «دایره مینا» و «بانو» سایر فیلم‌هایی هستند که این هنرمند در آن با مهرجویی همکاری داشته است.

عزت‌الله انتظامی نخستین بازیگر سینمای ایران به شمار می آید که موفق به دریافت یک جایزه بین‌المللی شد. او برای بازی در فیلم «گاو» جایزه هوگو نقره‌ای جشنواره فیلم شیکاگو را از آن خود کرد.

«حاجی‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شیر سنگی»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» از دیگر آثار شاخص این هنرمند است که از او به یادگار مانده است.

انتظامی نخستین بازیگر ایرانی بود که جایزه‌ای بین‌المللی گرفت

او در نزدیک به 15 فیلم قبل از انقلاب و حدود 40 فیلم سینمایی بلند بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت خود دارد و «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا آخرین اثر سینمایی بود که در آن بازی کرد.

لهجه و گویش تهرانی زیبای او در فیلم‌ها و خون گرمی و مردم دوستی‌اش باعث شد تا سال‌ها در میان مردم با عزت زندگی کند و او که خود را برآمده از دل مردم می دانست معتقد بود که از تشویق آنان در تماشاخانه‌ها پا گرفته و به اینجا رسیده است. به واقع انتظامی با بازی‌های درخشانش در این سال‌ها به هنر بازیگری معنا بخشید.

ژان کلود کریر فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی در یادداشتی با عنوان «عزت انتظامی: یک شمایل» درباره آقای بازیگر نوشته است: «هیچ دستوری برای ستاره شدن و ستاره ماندن وجود ندارد. باید دارای یک نگاه، یک حضور، جذابیتی آنی و چهره‌ای آشنا، حتی پیش از نخستین دیدار بود. باید دارای یک دم، یک حس و تمام ویژگی‌هایی که لغت روح را معنی می‌کند، بود.»

مجسمه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره سینمایی سپاس، لوح تقدیر بهترین نقش اول بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۵، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۰، برنده جایزه دوم بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۱۹۷۱، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۲، دریافت لوح تقدیر بهترین نقش اول بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۰، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۷ از جمله جوایز سینمایی هستند که از آن خود کرده است.

عزت سینمای ایران در سال های پایانی عمرش به دلیل کسالت و کهولت سن بیشتر خانه نشین بود و کمتر فرصت حضور در مراسم ها و مناسبات را پیدا می کرد.

عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینما در تلویزیون هم فعالیت داشته است و بازی او در سریال خاطره انگیز «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی ماندگار شده است.

شمار قابل توجهی از هنرمندان و اصحاب هنر، از جمله پرویز پرستویی، گيسو فغفوری، تهمینه میلانی به خبر درگذشت او واکنش نشان دادند. عزت‌الله انتظامی   

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications