ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

بررسی موارد استفاده، عوارض و چیستی قرص کلیدینیوم سی

چهارشنبه, 9 تیر, 1400
بررسی موارد استفاده، عوارض و چیستی قرص کلیدینیوم سی

امروزه به دلایل مختلف از جمله تغذیه نامناسب و مشکلات عصبی، بیماری های مربوط به روده و معده بیشتر شده اند به طوری که حجم بالایی از بیماران مراجعه کننده به پزشک متخصص دارای بیماری گوارشی و معده هستند. کلیدینیوم سی یکی از داروهای پر کاربرد در زمینه درمان مشکلات روده و معده از نوع تحریک پذیر و حساس آن است. زخم معده، عفونت های روده یا معده و همچنین روده عصبی از مواردی است که کلیدینیوم سی برای درمان آن تجویز می شود.

به دلیل وجود ترکیبی از کلردیازپوکساید در این دارو، خواص درمانی گرفتگی عضلات نیز از دیگر موارد کاربرد کلیدینیوم سی به حساب می آید. در مجموع می توان کلیدینیوم سی را جزء داروهای درمان کننده مشکلات گوارشی که منشا عصبی دارند، دانست.

مقدار دوز مصرفی از کلیدینیوم سی

هر نوع داروی درمان کننده باید طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف گردد و ما تنها در این قسمت معمولی ترین حالت ها را برای دوز مصرفی کلیدینیوم سی بیان می کنیم؛ بنابراین قبل از استفاده از دارو حتما با پزشک خود مشورت نمایید، چرا که پزشک بر اساس شرایط لحظه شما اقدام به تنظیم دوز مصرفی دارو می نماید.

تجویز کلیدینیوم سی معمولا به صورت 3 بار مصرف خوراکی دارو در فاصله نیم ساعت قبل از غذا انجام می شود. برای جلوگیری از شدت عوارض دارو در ابتدا دوز کمتری از آن تجویز شده و سپس رفته رفته مقدار دوز مناسب آن تنظیم می گردد. هر میزان دارویی که مصرف می کنید، صلاح دید پزشک شماست به همین دلیل به هیچ وجه سر خود در آن تغییر ایجاد نکنید.

با عوارض جانبی کلیدینیوم سی آشنا شوید

هر کدام از حالت های زیر ممکن است در ابتدای شروع درمان با کلیدینیوم سی ظاهر شود؛ بنابراین نگران نباشید و تنها در صورت افزایش عوارض و طولانی شدن زمان بیماری با پزشک مشورت نمایید:

  • سرگیجه
  • احساس خواب آلودگی زیاد
  • تاری دید
  • احساس خشکی در چشم ها
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • مشکل در دفع ادرار
  • نفخ بیش از حد

اگر عارضه خشکی دهان رو به بهبودی نرفت می توانید برای رفع این حالت مایعات فراوان بنوشید و یا مدام آدامس بجوید. همچنین برای رفع یبوست ناشی از داروی کلیدینیوم سی نیز حتما مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از نوشیدن آب غافل نشوید. توجه داشته باشید که عوارض بالا به اجبار در همه بیماران اتفاق نمی افتد بلکه تنها برخی ها که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ممکن است تا حدودی اذیت شوند.

بررسی موارد استفاده، عوارض و چیستی قرص کلیدینیوم سی

حساسیت آلرژیک را جدی بگیرید!

به صورت کاملا نادر و کمیاب گاهی ممکن است برخی افراد به دلیل استفاده از کلیدینیوم سی دچار حساسیت آلرژیک شوند، یعنی چه اتفاقی می افتد؟ یعنی اینکه فرد در فاصله کمی پس از مصرف دارو دچار قرمزی، تورم، خارش، سوزش و تنگی نفس می شوند که باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند.

احتیاط کنید!

  • اگر همزمان با مصرف کلیدینیوم سی در حال مصرف داروهای خواب آور یا حساسیت زا مانند دیازپام و کلردیازپوکساید هستید، حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  • در صورتیکه قبلا سابقه آلرژی داشته اید، به پزشک اطلاع دهید؛ چرا که در این حالت احتمال شدت گرفتن حساسیت وجود دارد.
  • اگر در ابتدای درمان با کلیدینیوم سی هستید، سعی کنید حتی المقدور تا رفع عوارض اولیه دارو رانندگی نکنید.
  • مصرف همزمان مشروبات الکی با کلیدینیوم احتمالا بروز سکته های قلبی را افزایش می دهد.
  • افراد مسن تر که از داروی کلیدینیوم سی استفاده می کنند را تحت نظر داشته باشید؛ چرا که عوارض گفته شده در بالا ممکن است در آن ها شدت بیشتری داشته باشد.

 

مراقب باشید گرما زده نشوید

یکی از مواردی که در ضمن مصرف این دارو باید مراقب بود این است که شما کمتر دچار تعریق می شوید و به همین موضوع پتانسیل گرمازده شدن را در شما به وجود می آورد. برای جلوگیری از این عارضه به اندازه کافی مایعات بنوشید و تا چند مدت از انجام کارهای سنگین در گرما پرهیز نمایید. پوشیدن لباس های خنک، چک کردن مداوم تب و همچنین مصرف آب کافی از دیگر مواردی است که شما را از گرمازدگی دور می کند.

 

آیا مصرف قرص کلیدینیوم سی در زمان بارداری مضر است؟

تصمیم اصلی را در این باره پزشک متخصص شما می گیرد اما در مجموع مصرف قرص کلیدینیوم سی در زمان بارداری توصیه نمی شود چرا که احتمال آسیب به جنین در این زمان وجود دارد. تا زمانیکه از این دارو مصرف می کنید سعی کنید که باردار نشوید اما اگر به طور ناخواسته این اتفاق افتاد حتما با پزشک خود مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

 

هر گونه سابقه بیماری را به پزشک اطلاع دهید

نه تنها در مصرف داروی کلیدینیوم سی بلکه در صورت استفاده از هر نوع دارویی باید سوابق بیماری خود را به پزشک اطلاع دهید تا او بتوانید بهترین تجویز را برای شما داشته باشد. سابقه بیماری های زیر ممکن است با کلیدینیوم سی تشدید شوند:

  1. آب سیاه
  2. مشکل در پروستات مردان
  3. هرگونه عفونت و زخم معده
  4. کم کاری یا پرکاری تیروئید
  5. بیماری های قلبی مانند تپش قلب، سکته قلبی، نارسایی قلب و...
  6. بیماری پرفشاری خون
  7. مشکلات مری و اسید معده
  8. بیماری های مزمن کبد و کلیه

و همچنین بیماری های نادری مانند افسردگی شدید، سابقه بستری در تیمارستان، پورفیری و ... از بیماری هایی هستند که پزشک پیش از تجویز کلیدینیوم سی باید از وجود آن ها در بیمار اطلاع داشته باشد.

تداخلات دارویی قرص کلیدینیوم سی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر این دارو را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف این قرص، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. داروهای نیز به احتمال زیاد با کلیدینیوم سی تداخل داشته باشند:

  • قرص های پتاسیم
  • پرام لینتید
  • کتوکونازول
  • دیگوگسین
  • سایمتیدین
  • دی سولفیرام
  • کلیدینیوم

بررسی موارد استفاده، عوارض و چیستی قرص کلیدینیوم سی

نتیجه گیری

داروی کلیدینیوم سی یک داروی درمان کننده مشکلات روده و معده تحریک پذیر ناشی از مشکلات عصبی است. مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد اما معمولا مصرف نیم ساعت قبل از غذای دارو، تجویز بیشتر پزشکان است.

 

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications