نقد فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان : غیر جنگ ستارگانی ترین فیلم دنیای Star Wars
به گزارش میم ست و در تازه ترین اخبار فیلم و سینمای هالیوود ، در این مطلب به نقد و بررسی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان (Solo: A Star Wars Story) می پردازیم. کارگردانی این فیلم را ران هاوارد (Ron Howard) بر عهده داشته و با بودجه ای 275 میلیون دلاری آن را از روی فیلم نامه ای به قلم جاناتان و لارنس کسدن (Jonathan Kasdan، Lawrence Kasdan) ساخته است. این فیلم در تاریخ 25 ام می 2018 مصادف با 25 ام اردیبهشت ماه 1397 روی پرده های سینما رفت و توانسته است فروشی بالغ بر 392 میلیون دلار را کسب کند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان با ما همراه باشید.
فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان ، یکی از آن محصولاتی بود که حداقل تا پیش از اکران خیلیها سعی میکردند فضای دور و اطرافش را به شدت منفی نشان دهند. از خبر اخراج کارگردان و تعویض شدن او با ران هاوارد که غالب مخاطبان وی را فیلمسازی بدون هیجان لازم برای خلق آثار سینمایی که آنچنان خلاقیت خاصی ندارد میدانند، تا هزار مدل اشکال گرفتن از اسم گذاری و همه چیز فیلم ، که مثلا قرار بود نالایق بودن اثر مورد نظر را نشان مان دهند.
بیشتر بخوانید : نقد فیلم مندی (Mandy): جدیدترین فیلم نیکولاس کیج دارای فرم هنری ایده آل اما با محتوای حقیقی کم ارزش!
به همین سبب بعد از دیدن فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان ، عدهی مشخصی از مخاطبان به سبب راضی کننده بودن عادی و دوستداشتنی فیلم، بیش از اندازه هم احساس لذت خواهند کرد چون تنها و تنها، موقع تماشای ساختهی هاوارد انتظار رویارویی با فاجعهای تمامعیار را داشتهاند.
جنگ ستارگان، به عنوان یکی از بزرگترین فرانچایزهای تاریخ سینما که اصولا از جنبههای بسیار زیادی نمیتوان عظمتش را انکار کرد، با آغاز سهگانهی سوم خود و تجربه کردن اکران چندین و چند فیلم در سالهای متوالی، به جهت عدم توانایی در ارائهی داستانی جدید، انگار داشت به سمت تجربهی سقوطی نهچندان بزرگ اما قابل لمس میرفت. مخصوصا از آن جهت که حتی نخستین فیلم فرعی مجموعه یعنی Rogue One: A Star Wars Story ، در عین داشتن فضاسازیها و مقداری هم روایت متفاوت، حقیقتا برداشتی دیگر از قسمت به خصوصی از همان جنگی بود که در همهی فیلمهای اصلی میبینیم؛ باز هم نبردی مابین یک طرف خوب و یک طرف بد و ماجراهایی از این دست، که شنیدنشان با روایتهای عالی در فیلمهای اصلی مجموعه اذیتکننده نیست، ولی از حضورشان لا به لای دقایق محصولاتی که قرار است جنبههای تازهای از «جنگ ستارگان» را نشانمان دهند ، ناراحت می شویم.
به همین خاطر، بزرگترین آوردهی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان برای طرفداران مجموعه که البته یقینا باعث متنفر شدن برخی از آنها از خودش نیز خواهد شد، داستان گویی های متفاوت و بامزهای است که دیگر ریشهی آنها را نه در جهان اوریجینال Star Wars ، که باید در آثار برتر ژانر سرقت، فیلمهای عاشقانهی نهچندان سطح بالای سینما و داستانهای کلاسیکی که در آنها یک دختر و پسر میخواهند از شرایط زندگیشان فرار کنند و به جهانهای فوقالعادهتری بروند، جستوجو کنیم.
همانطور که Baby Driver اثر معرکهی ادگار رایت با همهی فوقالعاده بودنش در آخر فیلمی دربارهی دختر و پسری که میخواهند به جاده بزنند و تا ابد برانند بود ، اینجا هم با تم های داستانی آشنا و در هم پیچ خورده ای رو به رو هستیم که به خاطرشان با دیدن صحنه به صحنهی فیلم، به یاد داستانهای شناختهشدهی سینمایی و حتی غیرسینمایی مشخص میافتیم. پس خیالتان راحت که فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان فیلم بینقصی نیست و عملا هیچگونه خلاقیت به خصوصی ندارد. اما آیا این تبدیل به ویژگی خستهکننده و حوصله سربری می شود؟ من که فکر نمیکنم.
فیلم، از پس ترکیب کردن کلیشههای جذاب چند زیرژانر سینمایی با اتمسفر غنی و گستردهی جهان «جنگ ستارگان» برآمده است و با این که در انجام ماموریت مورد بحث، بیاشکال هم ظاهر نمیشود، اما از جنبههای زیادی کاری میکند که بیننده بتواند از دیدن آن، لذت ببرد. قصه دربارهی هان و دختری با نام کیرا است که از زمانی نامشخص در سیارهای پناه داده شدهاند و زندگی کردهاند که حضور در آن، به معنی اجبار به خلافکاری برای ادارهکنندگانش است.
همین هم سبب میشود که وقتی پس از مدتها هان و کیرا شانس زدن به دل کهکشان و جابهجا شدن در نقطه به نقطهی آن را به دست میآورند، سریعا به سراغش بروند و سعی کنند از مکان زندگیشان، یک بار برای همیشه بگریزند. ولی همهچیز مطابق انتظار آنها پیش نمیرود و این دو نفر از یکدیگر جدا میشوند و همهی داستان فیلم هم به نوعی، راوی تلاش هان، برای دوباره رسیدن به کیرا است. این وسط، یکی از بزرگترین دغدغههای داستانی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان ، چیزی نیست جز آن که این فیلم باید ریشههای قصهی کاراکتری به عظمت هان سولو را نشانمان بدهد و واقعیت هم آن است که به خوبی، از پس انجام این کار برمیآید.
بیشتر بخوانید : نقد فیلم آسمان خراش با بازی دواین جانسون
شخصیت پردازی پروتاگونیست های داستان در سطح بسیار بالایی صورت گرفته است و مخصوصا هان با اجرای رضایت بخش آلدن ارنریچ ، دقیقا همان چیزی است که احتمال میدادیم نسخهی جوانتر آن قهرمان دوستداشتنی فیلمهای Star Wars، باید باشد.
کیرا با بازی عالی امیلیا کلارک ، توبایس با همان اجراهای لذتبخش و همیشگی وودی هارلسون، لندو با نقشآفرینیهای دلنشین دونالد گلاور و چوباکای جوناس سوتامو، همگی کاراکترهایی هستند که به اندازهی کافی پردازش میشوند و چه روابطشان با یکدیگر و چه جایگاهشان در دنیای «جنگ ستارگان»، به درستی شرح و بسط داده داده شده است.
نتیجه هم چیزی نیست جز این که فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان ، مهمترین ویژگی یک پیشدرآمد داستانی را یدک میکشد که آن هم چیزی نیست جز بزرگتر کردن نگاه مخاطبان به مجموعهای بزرگ، که بخشهای زیادی از آن به تصویر کشیده نشده است.
بزرگترین آوردهی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان برای طرفداران مجموعه که البته یقینا باعث متنفر شدن برخی از آنها از خودش نیز خواهد شد، داستانگویی متفاوت آن با مابقی فیلمهای Star Wars است
دربارهی عناصر فنی فیلم و روایت داستانی آن، باید گفت که شاتهای فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان نه از فیلمنامهی جاناتان کسدن و لارا کسدن عقبتر هستند و نه جلوتر از آن، گام برمیدارند. فیلم دنیایی از تصویرسازیهای زیبا، پرجزئیات و جذبکننده است که با طراحی مناسب صحنه، گریمها و جلوههای ویژهی دیدنی سر و شکل پیدا کردهاند و کمتر کسی میتواند خوب بودنشان را زیر سوال ببرد. دیالوگ نویسی ها هم به جز در لحظاتی از داستان که میخواهند بیش از حد توضیحدهنده باشند و فهم منطقی مخاطب را به سخره بگیرند، راضیکننده هستند و از همه مهمتر، قصهگویی هاوارد در اثرش هم به اندازهی کافی جذاب ظاهر میشود.بیشتر بخوانید : نقد فیلم هشت یار اوشن (Ocean’s 8): دنباله ای اشکال دار در عین حال لایق تماشا، دوست داشتنی و جذاب!
همانگونه که گفتم، داستان فیلم دنیایی از کلیشههای مختلف است ولی هاوارد این کلیشه ها را به خوبی در کنار یکدیگر جای میدهد و با تغییر ایجاد کردنهای مداوم در جنس روایت از اکشن تا درام گفتوگو محور، سعی میکند مخاطبش را خسته نکند. طوری که به مانند خیلی از بخشهای سینمای او، قاببندیها نه خارقالعاده به نظر میرسند و نه مشکلی دارند. چون هاوارد پیشتر هم ثابت کرده است که کارگردان پرانرژی و عجیبی نیست که بخواهد پایش را از استانداردها فراتر بگذارد و صرفا شخصی است که کارش را انجام میدهد و بعد هم میرود.
هرچند که این لزوما به معنی اشکال داشتن فیلم چه از همهی منظر فنی و چه از دیگر مناظر مرتبط با او هم نیست و ساختار فیلم نامه ، طوری جلوه میکند که انگار مثلا حضور کارگردانی متفاوت تر هم نمیتوانست آن چنان تغییر انقلابی و باورناپذیری در آن به وجود بیاورد.
البته فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان در تمام قسمتهای فنی هم در حد و اندازهی استانداردها ظاهر نمیشود و در عناصری چون نورپردازی، خلق ترکیب رنگ سکانسها در برخی لحظات و مخصوصا طراحی لباسها، به معنی واقعی کلمه پایینتر از حد و اندازهای که درون یک قسمت «جنگ ستارگان» انتظار داریم، جلوه میکند.
چرا که مثلا در برخی بخشهای فیلم کارگردان آنقدر بر روی کم بودن نور تصاویر اصرار داشته است که اثر به تاریکیهای بی معنی و اغراق شده ای می رسد و در بعضی قسمت ها مثل پردهی پایانی داستان هم محصول جدید دیزنی، فقط تصویری خاکستری و اذیتکننده را تقدیم مان میکند که هیچ جذابیت بصری خاصی ندارد.
طراحی لباس ها هم که متاسفانه به سادهترین حالات ممکن و انگار توسط شخصی به سرانجام رسیده است که کوچکترین شناخت حقیقی و درک درستی از جهان Star Wars، ندارد. دربارهی موسیقیها هم نه نیازی به ستایش کردن بیش از حد و نه نیازی به دادن صفات منفی به سازندگان آنها وجود دارد. چون آلبوم موسیقی متن این فیلم، یکی از خنثیترین ابزارهای داستانگویی حاضر در آن محسوب میشود که نه کوچکترین شباهتی به موسیقیهای فوقالعادهی شنیدهشده در ثانیه به ثانیهی فیلمهای Star Wars دارد و نه آنقدر موردی منفی است که بخواهد تبدیل به یکی از نقاط ضعف اصلی ساختهی هاوارد بشود.
آلبوم موسیقی متن فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان ، یکی از خنثیترین عناصر حاضر در آن است
حضور عناصر فرعی درون داستان فیلم از جمله رباتهایی که قصد شورش کردن و تلاش برای رسیدن به آزادی مطلق دارند، مشکلی با دیگر تمهای داستانی پیدا نمیکند و اتفاقا تبدیل به یکی از ویژگیهای گذرا و سرگرمکنندهی فیلم میشود. در این بین، توئیستهای داستانی غیر قابل حدس، جذاب و پرتعدادی هم داریم که مدام به انرژی داستان اضافه میکنند و یکی از بهترین بخشهای آن را شکل دادهاند. برخلاف همهی اینها، شخصیتپردازی آنتاگونیستها و رباتهای حاضر در داستان، به بدترین شکل ممکن صورت گرفته است. طوری که شاید چنین شخصیتپردازی سطح پایینی را بتوان توهینی به همهی کاراکترسازیهای محترم جرج لوکاس برای رباتهای حاضر در قصهاش دانست و طوری که شاید آنتاگونیستهای قصه، در این داستان هیچ نقش خاصی نداشته باشند. اینجا تنها نقطهای از فیلم محسوب میشود که تلاش تیم سازنده برای فرار از نبرد همیشگی بین خیر و شر در دنیای جنگ ستارگان، به ضررشان تمام شده است. چرا که این تلاش، کاری میکند کارگردان از شدت جدیت و بزرگی کاراکتر منفی بکاهد و از او موجود تکراری و حوصلهسربری بسازد، که شکی در شکست خوردنش وجود ندارد. در کنار همهی نکات مثبت و منفی مورد اشاره و بازیگریهای عالی همهی ستارگان حاضر در فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان و در راسشان امیلیا کلارک که یکی از برترین نقشآفرینیهایش را به تصویر میکشد، فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان به خاطر تبدیل شدن به متفاوتترین و غیرمنتظرهترین فیلم از جهان Star Wars در سالهای اخیر، یک دوستداشتنیِ نهچندان خوب است. دوستداشتنی از این جهت که مخاطب موقع دیدن آن با درک اشکالاتش و گم شدن در داستانگویی روانی که دارد، موفق به لذت بردن از ثانیههایش میشود و حس مواجهه با تکرار را به جز در لحظاتی اندک، ابدا لمس نمیکند. بد هم از آن جهت که این فیلم، نه به آنهایی که «جنگ ستارگان» را ندیدهاند، دلیل تازهای برای تماشا کردنش میدهد و نه حتی در رتبهبندی فیلم های مجموعه، میتواند خواب مقامی بالاتر از پنجم یا ششم را ببیند. منبع: زومجیبیشتر بخوانید : نقد فیلم سیبری (Siberia) با بازی کیانو ریوز / روایتی واقع گرایانه با اتمسفری سرد و پرقدرت
نظر شما در مورد فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان چیست ؟ در مورد نحوه نقش آفرینی بازیگران آن چه نظری دارید؟
نظرات ارزشمند خود را در پاینن مطلب با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. برای مشاهده عکس ها و پوستر ها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.مطالب مشابه
دکتر فوق تخصص ارتوپد خوب در مشهد
تماشای فیلم فارست گامپ ، فیلم دیوانه از قفس پرید و فیلم ارباب حلقه های 3
واکنش ستارگان سریال Friends به درگذشت «جیمز مایکل تایلر»
فیلمبرداری وسترن Rust تا «انجام کامل تحقیقات» آغاز نخواهد شد
جیمز مایکل تایلر بازیگر نقش گانتر «سریال فرندز» درگذشت
«شادروان» جلوی دوربین رفت/ روایتی از یک خانواده حاشیهنشین
تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4
دیدگاه ها
دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.