ویدئوهای سایت

person
جک لمون
جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون جک لمون
عکس از
جک لمون
جک لمون
Jack Lemmon

جک لمون

1303/11/19 (1925/02/08) : فوت شده
ایالات متحده امریکا - ماساچوست - نیوتون
بازیگر تهیه کننده آهنگساز
جک لمون
جک لمون
جک لمون
جک لمون
جک لمون

بیوگرافی


جان اولر لمون سوم (John Uhler “Jack” Lemmon III)، معروف به جک لمون، (زادهٔ ۸ فوریه ۱۹۲۵ – درگذشتهٔ ۲۷ژوئن ۲۰۰۱) هنرپیشه نامدار آمریکایی هالیوود است که در زمان خود از کامیاب‌ترین بازیگران سینما در کسب جایزه اسکار بود.

زندگینامه

جک لمون متولد بوستون ماساچوست آمریکا و تحصیلکرده آکادمی فیلیپس دانشگاه هاوارد است. بازیگری که محبوب همگان بود و در زندگی خصوصی نیز بسیار شرافتمند بود.

جک لمون با نام کامل و حقیقی جان اولر لمون سوم در ۸ فوریه ۱۹۲۵ به دنیا آمد و سپس به هنگام جنگ جهانی دوم به دنبال پایان تحصیلاتش به نیروی دریایی پیوست. اما تا پایان درآن جا ماندنی نشد و به نیویورک رفت و درآن جا هنرپیشه شد.

او در بیش از ۶۰ فیلم بازی کرد که کمدی‌های متنوع و حتی اسلپ استیک را شامل می شد او در کارهای درام نیز شرکت کرد ولی اوج مهارت وی در کمدی‌هایی بود که پیرامون آدم‌هایی عادی ساخته می شد.

لمون از ۱۹۴۹ وارد سینما شد اما به سال ۱۹۵۴ و با بازی در دو فیلم با جودی هالیدی به نام‌های ممکن است برای تو اتفاق بیفتد و پففت! نزد سینماروها شناسایی شد.

لمون به ویژه با همکاریش در کنار تونی کرتیس و مرلین مونرو در فیلم‌هایی چون: بعضی‌ها داغشو دوست دارند (۱۹۵۹) در عالم سینما شناخته شده‌است.

ازدواجش با فلیسیا فار در پاریس در سال ۱۹۶۲ بود.

دوره حرفه‌ای

جک لمون کاندیدای ۸ جایزه اسکار شد و دو بار جایزه اسکار را برای بازی در فیلم هایش بدست آورد. اولین اسکار او برای اسکار نقش مکمل مرد در فیلم میستر رابرتز بود که در سال ۱۹۵۵ حاصل آمد و دومی ، یک اسکار نقش اول مرد بود که برای فیلم ببر را نجات بده در سال ۱۹۷۳ به وی تعلق گرفت.

با این همه آنچه بیش از هرچیزی در ارتباط با جک لمون در یادها مانده ، همکاری مستمر وی با بیلی وایلدر فیلمساز بزرگی است که در سال ٢٠٠٢ در ۹۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این دو در ۷ فیلم با یکدیگر همکاری کردند و طی این دوره بود که زوج هنری لمون و والتر ماتائو به تصمیم بیلی وایلدر و با اقدام و انتخاب وی شکل گرفت و این دو مجموعاً در ۸ فیلم کنار یکدیگر به بازی پرداختند و زوج بسیار جذابی را به وجود آوردند.

در همه حال هردو بازیگر به هنرپیشه‌های محبوب بیلی وایلدر بدل شدند.

معروف‌ترین فیلم‌های جک لمون با بیلی وایلدر شامل بعضی‌ها داغشو دوست دارند (۱۹۵۹) در کنار تونی کرتیس و مریلین مونرو ،آپارتمان (١٩٦٠)، ایرما خوشگله (١٩٦٣) و شیرینی شانسی (١٩٦٦) می شد.

شیرینی شانسی (١٩٦٦) نخستین همکاری لمون با ماتائو را شکل داد و ماتائو بخاطر نقشش درهمین فیلم یک اسکار نقش مکمل مرد را به دست آورد.

لمون و ماتائو درسالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۸۱ در فیلم‌های صفحه اول و بادی بادی نیز زیر نظر بیلی وایلدر در کنار یکدیگر ظاهر شدند وحتی در پیری و در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ در فیلم‌های پیرمردهای غرغرو یک و دو و در سال ۱۹۹۸ در زوج عجیب ۲ نیز این همکاری را تجدید کردند.

جک لمون آخرین بار برای بازی در فیلم گمشده ساخته سال ۱۹۸۲ کوستا گاوراس یونانی برای هشتمین بار کاندیدای اسکار شد که البته آن را نبرد اما جایزه بهترین بازیگر مرد را در جشنواره کن فرانسه به خود اختصاص داد.

جک لمون حتی در سالهای آخر عمرش از حجم بازیگری و کارهایش اصلاً نکاست و باز در فیلم‌های متعددی ظاهر می شد و حتی در تلویزیون هم درخشید و در سال ۲۰۰۰ بخاطر بازی در فیلم تلویزیونی سه شنبه‌ها با موری جایزه امی را تصاحب.

به واقع در میان بازیگران فقط جک نیکلسون ، اسپنسر تریسی و لارنس اولیویه و پل نیومن توانسته اند بیشتر از لمون کاندیدای اسکار شوند. .»

نقل قول‌ها

لمون درمصاحبه‌ای گفته بود: من خوش اقبال بوده ام، بشدت کار کرده ام و اوضاع مساعد از آب درآمده‌است.

درگذشت

این بازیگر توانا در در ٢٧ ژوئن ٢٠٠١ درگذشت.

بیشتر

آثار


جوایز


  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ببر را نجات بده (1974)
  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای آقای رابرتز (1956)
  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    گلدن گلوب جایزه ویژه برای میانبر (1994)
  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    گلدن گلوب بهترین بازیگر برای آوانتی (1973)
  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    گلدن گلوب بهترین بازیگر کمدی برای آپارتمان (1961)
  • https://mimset.com/wp-content/themes/mimset/images/award_def.jpg
    گلدن گلوب بهترین بازیگر کمدی برای بعضی ها داغشو دوست دارن (1959)
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications