ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقد و بررسی فیلم کلمبوس داستانی مدرن ساخته کوگوندا

یکشنبه, 5 فروردین, 1397
کلمبوس
به گزارش میم ست در جدیدترین نقد و بررسی فیلم سینمای هالیوود نقدی در مورد فیلم کلمبوس (Columbus) به کارگردانی کوگوندا (Kogonada) را بررسی می کنیم. درباره کلمبوس كوگونادا: اگر ميكل آنجلو آنتونيوني در روزگار فعلي مي‌زيست و قصد فيلمسازي در آمريكا داشت، فيلمش چه فرم و معنايي مي‌يافت؟ يا بعبارت بهتر احضار اسلوب فيلمسازي آنتونيوني فقيد در هزاره سوم و در جغرافيايي ديگر آيا ميسر و ممكن خواهد بود؟ پاسخ در مواجهه با فيلم كوچك، دوست‌داشتني و بسيار قابل اعتناي کلمبوس كوگونادا است. کلمبوس فيلمي كه ايده‌هاي تماتيك جهان آنتونيوني اعم از بحران رابطه/معاشرت، پرسه‌زني در مسير اُنس با افسردگي و سازش با خود و طبيعت بعنوان يك راه‌حل موقت در گريز از بن‌بستِ وجودي را در استتيك برآمده از معماري شهري و نسبت شخصيت‌ها با سازه‌ها/بناها - كه درونيات كاراكتر‌ها را به شكلي فيزيكي/عيني توضيح و نمايش مي‌دهند - برجسته مي‌كند و از طريقِ گسترشِ رابطه دو آدم دلشكسته و تنها به ترسيم عواطف پژمرده‌ي بشر مطرود و حاشيه‌نشين امروز دست مي‌يابد. نكته شگفت‌انگيز کلمبوس در امساك و خويشتن‌داري‌اش در بروز احساسات دو شخصيت اصلي فيلم است. اينكه چقدر راحت و طبيعي يك مرد كره‌اي و دختري آمريكايي، در اندوهي نشات گرفته از فاصله با خانواده و عدم درك توسط دنياي پيرامون، بواسطه صحبت درباره معماري با هم همراه مي‌شوند، بر يكديگر تاثير مي‌گذارند و با تسكينِ آلام و رنج‌هاي طرف مقابل، با احترام و محبت از كنار هم مي‌گذرند. و در اين فيلم موقر كه طمانينه و سكوت بر عجله و شلوغي رجحان دارد ريتم سنجيده و متناسب با داستانِ خلوت کلمبوس نه تنها كند نيست كه به نحوي باشكوه در راستاي تماتيك «ضديت با نشانه‌هاي لايف استايل مرسوم آمريكايي در دو دهه اخير»، براي دو آدم منتزع شده از دنياي سرسام‌آور و هيجان‌زده‌ي معاصر، فرصت بروز كمينه‌گرايانه‌ي احساسات شخصي و همراهي با معاشر غمگين، در يك شهر حاشيه‌اي را فراهم مي‌كند. کلمبوس يك داستان مدرن كه همچون الگوي مالوف آنتونيوني با طفره از نمايش حادثه/اتفاق اصلي و دوري از اغراق‌هاي برآمده از آن، به پرسه‌ي افسرده‌حالانه شخصيت‌هايش در چنبره معماري شهري، تحت سلطه فضاهاي خالي و مرده مي‌رسد. يكي از بهترين فيلم اولي‌هاي سينماي آمريكا در سال‌هاي اخير كه تماشاگر فيلم‌بين را نسبت به پيگيري فيلم‌هاي بعدي كارگردان مستعدش، مشتاق و كنجكاو مي‌سازد. کلمبوس 7فاز، پویان عسگری

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.