ویدئوهای سایت

person
mimset instagram account
mimset telegram account
mimset namasha account
mimset aparat account

نقد و بررسی فیلم ثور رگناروک / تبدیل ثور جدی به شخصیتی شوخ طبع

جمعه, 12 بهمن, 1397
فیلم ثور رگناروک

به گزارش میم ست، فیلم ثور رگناروک (Thor: Ragnarok) سومین دنباله برای سری فیلمهای « ثور » می باشد که براساس کمیک بوکی به همین نام ساخته شده است. دو قسمت اول این مجموعه با حضور بازیگران مطرحی از جمله ناتالی پورتمن (Natalie Portman) و آنتونی هاپکینگز (Antony Hopkins) ساخته و روانه سینما شد و که توانست کریس همسورث (Chris Hemsworth) را که تقریبا بازیگر گمنامی بود در نقش ثور به مخاطبین سینما معرفی نماید.

بازیگری که برخلاف همبازی هایش در قسمت اول و دوم، تا به امروز نتوانسته خود را از زیر سایه شخصیت ثور خارج نماید و با اثری غیر ابر قهرمانی به یاد آورده شود. کارگردانی فیلم ثور رگناروک بر عهده کارگردان نیوزیلندی به نام تایکا ویتیتی (Taika Waititi) بود که سابقه نامزدی جابزه اسکار بهترین فیلم کوتاه برای اثر جالبی به نام دو ماشین ، یک شب را در کارنامه دارد. او پیش از ساخت فیلم ثور رگناروک، دو اثر کوتاه چند دقیقه ای بین سال های 2016 و 2017 درباره این شخصیت ساخت بود که در نوع خود جالب بودند.

فیلم ثور رگناروک

در قسمت جدید، ثور مورد خشم هلا الهه مرگ با بازی کیت بلانشت (Kate Blanchett)  قرار می گیرد که پس از مرگ اودین از زندان فرار کرده و در اولین رویارویی با ثور، چکش معروف و قدرتمند که با نام میولنیر شناخته میشد را نابود می کند. حال ثور باید بدون آنکه چکش و قدرت بی نظیر خود را در اختیار داشته باشد با الهه مرگی که قصد نابود ازگارد را دارد مقابله کند.

تجربه ساخت قسمت های نخست سری فیلمهای « ثور » به سالهای 2011 و 2013 باز می گردد یعنی دورانی که مارول در حال بسط و گسترش اَبَرقهرمانان داستان های مصورش در سینما بود. ثور نیز همانند دیگر ابر قهرمانان همکارش ،در ابتدا با رویکردی جدی به سینما آمده بود و این موضوع اگرچه در میان جلوه های ویژه جذاب فیلم کمرنگ جلوه کرده، اما بهرحال مخاطبین سینما و طرفداران مارول علی رغم حمایت از این اَبَرقهرمان، چندان روی خوشی به آن نشان ندادند و ترجیح شان این بود که این شخصیت را در قالب گروه « انتقام جویان » ملاقات کنند تا اینکه به آزگارد بروند و داستان او و برادر همیشه در بندش را شاهد باشند.

فیلم ثور رگناروک

اما حکایت فیلم ثور رگناروک از دو قسمت قبلی این مجموعه جداست و می توان ردپای تغییر سیاست کمپانی در ساخت آثار اَبَرقهرمانی را در جدیدترین قسمت « ثور » شاهد بود. اینبار قهرمان داستان بی آنکه نشانی از وضعیت سابق خود داشته باشد، آن جدیت همیشگی را کنار گذاشته و فیلمنامه او را در موقعیت هایی قرار داده که بامزگی اش حتی بر قدرتش چیره شود تا مخاطب هم لبخندی زده و از او راضی باشد. در فیلم ثور رگناروک، به سختی می توان سکانسی را یافت که در آن شوخی و بذله گویی وجود نداشته باشد و به زبان ساده تر می توان گفت که در قسمت سوم، خبری از جدیت نیست و سراسر تفریح و بامزگی حاصل گردیده.

به نظر می رسد که موفقیت های مالی خیره کننده مارول که با سری « انتقام جویان » و البته « نگهبانان کهکشان » در سینما رقم خورده، فرمول جذاب و پولسازی در اختیارشان قرار داده تا داستان های دیگرشان را نیز بر پایه همان ساخته و روانه سینما نمایند که درباره « ثور » این تغییر رویکرد بسیار آشکار تر از دیگر آثار می باشد. البته این تغییر نمیتواند اثری سوء بر فیلم داشته باشد چراکه حالا داستان اَبَرقهرمان چکش به دست ساده تر و مفرح تر از دو قسمت قبلی اش می باشد و خوشبختانه دیگر شاهد این مسئله نخواهیم بود که فیلم خودش را جدی گرفته و به دنبال جایگاه هنری در سینما باشد.

فیلم ثور رگناروک

جلوه های ویژه و اکشن در فیلم ثور رگناروک جذاب و تماشایی است و به خوبی مدیریت شده و در زمانبندی درست به مخاطب ارائه می شود تا او را به وجد آورد. مبارزه هالک و ثور احتمالا جذاب ترین و هیجان انگیزترین بخش های فیلم را تشکیل می دهد و تماشای آن می تواند لحظات جالبی را برای طرفداران به همراه داشته باشد.

فیلم ثور رگناروک در مجموع مانند اکثر ساخته های چند سال اخیر مارول، از کیفیت مناسبی در ساخت و مهمتر، اجرای صحنه های اکشن برخوردار است و به نظر می رسد سازندگان در این خصوص به بلوغ مناسبی رسیده باشند که همین موضوع برای سرگرم نگه داشتن مخاطب کافی به نظر می رسد.

پس از جدایی ناتالی پورتمن از این سری که چندان هم به خوبی و خوشی انجام نشد، بازیگران مطرحی از جمله کیت بلانشت به فیلم ثور رگناروک اضافه شده اند. بلانشت در این فیلم نقش هلا را بازی می کند. شخصیتی که البته به واسطه حضور کیت بلانشت می توان به تماشای آن نشت اما در پرداخت، یکی دیگر از بدمن های ضعیف سری مارول است که وضعیتی پا در هوا دارد  و براساس فرمول های تکراری آثار اَبَرقهرمانی بنا شده؛ از همان جنس افرادی که در ابتدا بی نهایت اما در انتها به ذره تبدیل می شوند!

فیلم ثور رگناروک

صحبت بیشتر درباره فیلم ثور رگناروک نمی تواند توفیقی برای خواننده به ارمغان داشته باشد. فیلم از الگوی بی نقص آثار مارولیسم در سالهای اخیر پیروی می کند که باعث شده تقریباً همه آنها مشابه هم باشند. در اینجا نیز موسیقی و هیجان و البته شوخی های پی در پی تمام طرح داستانی اثر را تشکیل می دهند و تنها تفاوت این اثری مانند نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) تنها تغییر ظاهر و توانایی قهرمانانش است.

به نظر می رسد که این الگو بی نقص باشد چراکه نتیجه آن فروش فوق العاده و استقبال بی نظیر مخاطبان از آثار ابر قهرمانی است و این به معنای دستیابی به کلید موفقیت و پولسازی توسط استودیو های فیلمسازی می باشد. سازندگان فیلم ثور رگناروک به دنبال آن هستند که مخاطبانشان ابداً متفکر نشده و به دنبال داستان و فیلمنامه و شخصیت نباشند و بجای آن، بیشتر هیجان زده و خندان باشند که به نظر می رسد به خوبی به هدفشان نیز رسیده اند، از این رو فیلم ثور رگناروک را می توان موفق ترین فیلم در میان این سری معرفی کرد.

فیلم ثور رگناروک

تبلیغ 1
تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه ها
    دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.
We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications