نقد و بررسی فیلم بمب؛ یک عاشقانه – Bomb: A Love Story
فیلم بمب؛ یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی یکی از فیلم های بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم با نگاهی عاشقانه و با نقش آفرینی فوق العاده بازیگرانش حوادث بمباران سال های جنگ را به تصویر می کشد.
به گزارش میم ست ، فیلم بمب؛ یک عاشقانه فیلمی ساخته پیمان معادی و یکی از فیلم های سی و ششمین جشنواره فجر می باشد. در این فیلم بازیگرانی چون سیامک انصاری و لیلا حاتمی به ایفای نقش پرداخته اند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم بمب؛ یک عاشقانه با ما همراه باشید.
همانطور که از نام دومین ساخته ی پیمان معادی پیدا است، قرار است به تماشای فیلمی با نگاهی عاشقانه و متفاوت به حوادث بمباران سال های جنگ بنشینیم. شاید اگر از خودمان بپرسیم، چه میشود اگر پسر بچه ای در حین بمباران و وضعیت قرمز که همه ی اهالی ساختمان در پناهگاه دور هم جمع شدهاند، عاشق دختر همسایهشان شود، دریچه ورود به این فیلم را یافتهایم. نگاهی شاعرانه که به جنگ یا مفاهیمی همچون مرگ، رنگ و بوی دیگری میدهد.
فیلم بمب؛ یک عاشقانه همین طور نگاهی موشکافانه و کنایه آمیز به وضعیت آن سال های بچه ها در مدرسه هم دارد. بستری که سرشار از تقابل نسل ها و دیدگاه هاست که شاید میتوان رگههایی از اجتماع امروز ایران را هم در فضای آن مدرسه دید.
اجتماعی که دیوارهایش از شعار نوشتن پر شده و روشی جایگزین آن ندارد. اما فیلم معادی سعی دارد به این کنایه ها و صرفا ترسیم فضای تلخ اجتماعی آن دوران بسنده نکند و نسل جدید را به عنوان پیشنهادی امیدوارانه ارائه دهد. نسلی که آن پسربچه ی عاشق را به عنوان نماینده در دل فیلم دارد که بستر نگاهی تازه و تغییرات درونی شخصیت اصلی را فراهم می کند.
فیلم بمب؛ یک عاشقانه، ساخته پیمان معادی از آن آثاری است که نسل جدیدتر را به عنوان نسلی که می شود به آن امیدوار بود در فیلم پیشنهاد می کند
به طور کلی فیلم هایی را داریم که نسل جدیدتر را به عنوان نسلی که می شود به آن امیدوار بود در فیلم پیشنهاد می کنند. به عنوان نمونه فیلم Hidden اثر میشائیل هانکه فیلمی است درباره درگیری دو مرد بر سرگذشته شان که در فضایی آکنده از خشونت به سر میبرد اما پسران این دو در نمای پایانی این فیلم با هم به گفتگو مینشینند و امید آن است که این نسل با گفتگو مشکل خود را حل کند یا در فیلم Once Upon a Time in Anatolia ساختهی نوری بیلگه جیلان وقتی گروهی متشکل از پلیس ها، دادستان و دکتر به واسطه ی شغل شان به دنبال یک جسد میگردند، رفته رفته بر اساس میل درونی شان حقیقت را آن طور که باید دنبال نکرده و حتی آن را کتمان میکنند اما در نمای پایانی جیلان پسربچهای را نشان میدهد که ساده از کنار توپی که از حیاط مدرسه بیرون افتاده نمیگذرد.
در این میان نمونههای ایرانی هم وجود دارد از جمله فیلم ابد و یک روز که پسر بچه ای با نام نوید، مژده ی نسل جدیدی را میدهد که باید به خاطر او در خانه ماند و به رشدش دلگرم بود. اما جالب آن است در برخی نمونهها از جمله فیلم جدایی نادر از سیمین چنین نگاهی کمتر دیده میشود به گونه ای که در فیلم، دختر نسل جدید هم مانند پدرش دروغ می گوید و اصغر فرهادی باوجود نگاه دقیقش به جامعه در ارائه چنین پیشنهادی تردید دارد.
از دیگر نکات مهم فیلم بمب؛ یک عاشقانه می توان به بازی بازیگران به خصوص پسربچه اشاره کرد
بازگردیم به سراغ فیلم بمب؛ یک عاشقانه همانطور که گفته شد، فیلم بمب هم سعی دارد پیشنهاد بدهد. از شعار "بنی آدم اعضای یک دیگرند" که روی یکی از دیوارهای مدرسه به چشم میخورد گرفته تا دختر بچهای که به او پیشنهاد میشود با گفتگو پدر و مادر در آستانهی جدایی خود را کنار هم نگه دارد، نشان از روشی نو دارد.
در واقع گفتگو مسئله ای است که شاید هرچه فیلم درباره آن ساخته شود باز هم کم است. چرا که راه حلی با کمترین هزینه و رو به جلو است اما ایرادی که به فیلم وارد است اصرار بیش از حد بر این مضمون است. به نوعی می توان گفت فیلمساز آنقدر حرفی که میخواسته بزند برایش مهم بوده که از پرداخت شخصیتهایش دورمانده است.
چرا که فیلم از ابتدا، قصهی یک زن و شوهر را پیش میبرد و سعی دارد نگاهی عاشقانه را رقم بزند اما به صورت موازی هم سعی در بیان مسائل اجتماعی هم دارد و می خواهد فیلمی اجتماعی هم داشته باشد که به نوعی میان این دو درگیر است. اتفاقی که شاید اگر با پرداخت دقیقتر شخصیت زن و شوهر و رابطه زناشویی آنها همراه بود، خود به خود این مضامین اجتماعی هم گفته میشد.
به طور مثال فیلم جدایی نادر از سیمین به عنوان یک نمونه موفق ضمن پرداخت شخصیت هایش از جمله نادر و سیمین ، مضامین اجتماعی اش را هم در دل قصه و شخصیت ها بیان می کند.
در فیلم فیلم بمب؛ یک عاشقانه ، ما چند شب صرفا شاهد زن و شوهری هستیم که حرفی با هم نمی زنند و به خصوص چیز زیادی از شخصیت زن نمی دانیم، به همین دلیل شاید برایمان باور پذیر نباشد این زن به دختر بچه ای توصیه کند مشکلش را با گفتگو حل کند. شاید بهتر بتوان گفت روندی که برای نزدیک شدن این زن و شوهر در فیلم طراحی شده کافی نیست.
از دیگر نکات مهم فیلم بمب؛ یک عاشقانه می توان به بازی بازیگران به خصوص پسربچه که بازی بسیار خوبی را به نمایش می گذارد و همین طور اولین حضور کوتاه محمود کلاری مقابل دوربین که بازی خوبی هم همچون فیلمبرداری درخشانش (از جمله ترکینگ پلان آغازین فیلم که بسیار در فضاسازی فیلم نقش دارد) ارائه می دهد ، اشاره کرد.
موسیقی فیلم بمب؛ یک عاشقانه را النی کاریندرو (خالق قطعات درخشان فیلم های آنجلوپولوس) ساخته که سعی داشته تمی فانتزی و حس و حالی شاعرانه به فیلم بدهد که در این امر تاثیر گذار بوده است. در مجموع فیلم بمب را میتوان اثر قابل قبول دیگری همچون نخستین فیلم معادی یعنی برف روی کاج ها، دانست و چه بسا وی در این فیلم بسیار جلوتر هم رفته است.
منبع: زومجی
نظر شما در مورد کیفیت ساخت، داستان و بازیگران فیلم بمب؛ یک عاشقانه چیست؟
نظرات خود را در پایین مطلب با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. برای مشاهده تصاویر و پوسترها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.
دیدگاه ها
دیدگاهی پیدا نشد! اولین نفری باشید که در این نوشته نظر می دهید.